ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNYCH W TORUNIU

Klasy branżowe w toruńskim Zespole Szkół Technicznych są najlepsze w Polsce. W tym roku Zespół Szkół Technicznych w Toruniu zdobył prestiżowy tytuł najlepszej szkoły budowlanej w kraju.
Jego uczniowie zwyciężyli w ogólnopolskim Turnieju Budowlanym „Złota Kielnia”, a placówkę specjalną statuetką nagrodziła Jadwiga Emilewicz, minister rozwoju.

Fot. Archiwum Szkoły


Tekst MAGDALENA PULIKOWSKA-DĄBKIEWICZ,
NAUCZYCIELKA PRZEDMIOTÓW ZAWODOWYCH BUDOWLANYCH
W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH PRZY UL. LEGIONÓW W TORUNIU

Zespół Szkół Technicznych w Toruniu jest nowoczesną placówką edukacyjną ze 100-letnią tradycją. Zatrudnia profesjonalną, wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, a w swoich szeregach ma finalistów i laureatów olimpiad przedmiotowych. Szkoła aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych współfinansowanych z Funduszy Europejskich w celu podniesienia kompetencji kluczowych oraz unowocześniania wyposażenia w pomoce dydaktyczne.

WSPARCIE PRODUCENTÓW I LOKALNYCH FIRM
Inicjatorem założenia klasy dekarskiej w naszej szkole była firma „EM3DACH” Macieja Gaszkowskiego. Półtora roku później do współpracy dołączyło Polskie Stowarzyszenie Dekarzy. Nasze działania wspierają następujący producenci BLACHOTRAPEZ, CELLFAST, CREATON, DORKEN, EM3DACH, VELUX oraz firmy dekarskie:
• Zakład Blacharsko-Dekarski Łukasz Staniszewski,
• Król Firma Budowlana – Mateusz Król
• IW-BUD Usługi Ogólnobudowlane Iwona Skrzypczak,
• Usługi Budowlane Łukasz Mroczka
• Zakład Ogólnobudowlany ROBBUD Robert Miłogrodzki
• ZIELIŃSKI DEKARZ Rafał Zieliński.

Fot. Archiwum Szkoły

SZKOLNICTWO BRANŻOWE
Obecnie – od 10 lat – do szkół branżowych (wcześniej szkół zawodowych) zgłasza się coraz mniej chętnych. Zdecydowanie miejsc jest znacznie więcej niż uczniów. W związku z tym nie można tworzyć klas uczących konkretnych zawodów, są one łączone. Dlatego w jednej klasie uczy się i dekarz, i murarz-tynkarz. Dla rodziców i uczniów kształcenie zawodowe jest nieatrakcyjne i niepotrzebne. Brak jest zaangażowania w promowanie i pokazywanie atrakcyjności szczególnie tych zawodów, które są już uznawane za zanikające. Pomimo wzrostu cen usług świadczonych przez dekarzy, murarzy, tynkarzy, cieśli itp. oraz możliwości zarobkowania na przyzwoitym poziomie, chętnych do nauki i późniejszego podjęcia pracy nie przybywa. Mówi się, że zarobki pracowników branży budowlanej przewyższają honoraria chociażby nauczycieli, pielęgniarek i lekarzy. Jeśli nie zostaną podjęte kroki mające na celu zwiększenie świadomości, atrakcyjności i celowości nauczania zawodowego, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że chętnych z roku na rok będzie coraz mniej.

Fot. FAKRO

Od kilku lat są braki w kadrze nauczających zawodu. W naszej szkole żaden z absolwentów nie podjął pracy w szkolnictwie. Obecna kadra nabyła już prawa emerytalne. Nadejdzie taki moment, że nauczyciele będą zmuszeni odejść z pracy, a nie będzie miał kto ich zastąpić.

Pracująca kadra jest przygotowana merytorycznie do pracy. Jednakże kursów, warsztatów tematycznych (branża budowlana) jest niestety zdecydowanie za mało (nowinki tematyczne, nowe materiały budowlane). To też pole do działania.

Fot. Archiwum Szkoły

PRZYSZŁOŚĆ W KLASACH BRANŻOWYCH
Nauka w szkole branżowej byłaby bardziej atrakcyjna i przynosiłaby wymierne korzyści, gdyby uczniowie (młodociani pracownicy) mogli podczas trwania nauki w szkole odbywać zajęcia praktyczne u regionalnych pracodawców, którzy przygotowywaliby ich jako swoich przyszłych pracowników.

For. Archiwum Szkoły
Fot. Archiwum Szkoły

Nauczanie wzorem innych krajów europejskich powinno stać się bardziej atrakcyjne. Wówczas przekonanie rodziców i absolwentów szkół podstawowych do wyboru szkół branżowych w celu kontynuowania
nauki, a w efekcie zdobycia zawodu gwarantującego pracę i intratne zarobki, z pewnością miałoby szansę wzrosnąć. Dostrzeżenie korzyści kształcenia zawodowego jest kwestią czasu i prowadzonych działań promujących, na przykład zawód dekarza, które w ostatnim czasie stały się zauważalne. Aby dotrzeć do potencjalnych uczniów staramy się wykorzystać każdy możliwy sposób, również nowoczesne środki komunikacji: media społecznościowe, giełdy pracy, drzwi otwarte, oferty edukacyjne dla absolwentów szkół podstawowych, gazety i media lokalne. Sporą zachętą do zwiększenia naboru do szkół branżowych może być zmniejszenie liczebności klas. Wzorując się na przykład na szkołach artystycznych, nie ma uzasadnienia w kształceniu ponad 30 uczniów
w jednym roku szkolnym – dekarzy, blacharzy itp. Nie ma tak dużego zapotrzebowania na rynku pracy. Pracę w regionie może podjąć maksymalnie 10 absolwentów w poszczególnych zawodach.

Fot. FAKRO
Fot. FAKRO

SUKCESY UCZNIÓW I NAUCZYCIELI
Współpraca Szkoły z firmami dekarskimi i promocja zawodu dekarz przekłada się na sukcesy odnoszone przez uczniów. Biorą oni udział w konkursach przedmiotowych, między innymi „Złotej Kielni”. To jedyny konkurs, który od ponad 40 lat daje uczniom zasadniczych szkół zawodowych możliwość sprawdzenia siebie i odniesienia sukcesu edukacyjnego. Jego formuła jest zbliżona do zewnętrznych egzaminów zawodowych, co pozwala uczniom sprawdzić swoje przygotowanie do podjęcia pracy w zawodzie. Finaliści turnieju mają prawo do zwolnienia z pisemnego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, dlatego poziom rywalizacji jest bardzo wysoki.
• W roku szkolnym 2018/19 w turnieju budowlanym Złota Kielnia (finał podczas targów Budma w Poznaniu) Norbert Sokołowski zajął 2. miejsce w zawodzie dekarz, a Wiktor Rybak zajął 5. miejsce w zawodzie murarz.
• W roku szkolnym 2019/20 w turnieju budowlanym Złota Kielnia (finał na Budmie w Poznaniu) Norbert Sokołowski zajął 2. miejsce w zawodzie dekarz, Mikołaj Kubacki zajął 4. miejsce w zawodzie dekarz, a Wiktor Rybak zajął 4. miejsce w zawodzie murarz.
• W roku szkolnym 2019/20 w turnieju budowlanym Złota Kielnia (finał na Budmie w Poznaniu) tytuł Najlepszej Szkoły w Finale XLIX Edycji Turnieju Budowlanego „Złota Kielnia” oraz statuetkę Ministra Rozwoju dla najlepszej szkoły branżowej.
To ogromny sukces toruńskiego szkolnictwa branżowego.

Fot. Archiwum Szkoły

Fot. Archiwum Szkoły
Fot. Archiwum Szkoły
Fot. FAKRO
Fot. Archiwum Szkoły

Napisz komentarz