Andrzej Meronk

Z DYREKTOREM HANDLOWYM W FIRMIE RÖBEN POLSKA Rozmawiała IWONA SZCZEPANIAK

W ubiegłym roku polski oddział firmy Röben obchodził 25-lecie. Obecnie firma ma kilkanaście zakładów produkcyjnych w Europie i Stanach Zjednoczonych, z czego trzy są zlokalizowane w Polsce. Jakie były początki produkcji w Polsce? Co na przestrzeni tego czasu uważa Pan za Wasz największy sukces?

Niewątpliwie największym sukcesem można nazwać nasz ciągły rozwój, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań i to, że marka Röben od wielu lat jest jedną z wiodących w sektorze ceramiki budowlanej. Na ten sukces składa się wiele elementów.

Z lokalnych złóż gliny wydobywamy doskonały surowiec do produkcji cegieł, płytek klinkierowych, dachówek i akcesoriów dachowych. Ten naturalny materiał łączymy w naszych zakładach z najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi i długoletnim doświadczeniem, które nie tylko pozwala nam stale udoskonalać nasze produkty, ale i lepiej rozumieć potrzeby naszych klientów.

Od samego początku działalności w Polsce – czyli od ponad 26 lat – staramy się dostosowywać nasz asortyment do wymagań rynku. Korzystamy jedynie z naturalnych, ekologicznych surowców, jednak mamy świadomość, że to musi iść w parze z innowacyjnością.

W ubiegłym roku firma zainwestowała w modernizację dachówczarni, czyli
Zakładu Produkcyjnego nr 2 w Środzie Śląskiej. Jaki był cel tego przedsięwzięcia?

Modernizacja Zakładu Produkcyjnego nr 2 (ZKP2) miała na celu unowocześnić oraz usprawnić proces produkcji. W Zakładzie Produkcyjnym nr 2 została zwiększona liczba pras ślimakowych z jednej do dwóch oraz pojawiły się dwie najnowszej generacji prasy stemplowe. ZKP2 został wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt.

Obecnie na światowym rynku jest dostępna tylko jedna taka maszyna – kolejne dwie pracują w zakładzie Röben Polska. Przedsięwzięcie objęło także transport półfabrykatów mokrych i suchych oraz sekcję kabin malujących. Prace modernizacyjne oraz remont zakładu produkcyjnego to ogromny krok naprzód i rozwój dla firmy. Innowacyjna technologia i nowoczesne oprogramowanie to nie tylko zmiany dla samych pracowników.

Modernizacja z pewnością polepszyła jakość produkowanych przez firmę dachówek ceramicznych, a także zwiększyła wydajność produkcyjną.

Czy już wszystkie zakłady Röben w Polsce przeszły modernizacje, czy w planach jest kolejna?

W najbliższym czasie zamierzamy podjąć się kolejnej modernizacji jednego z zakładów w Środzie Śląskiej. Zakład Produkcyjny nr 3, w którym są obecnie produkowane dachówki ceramiczne MONZAplus i BORNHOLM, przejdzie kompleksową modernizację.

Zaplanowane prace remontowe pozwolą unowocześnić i usprawnić proces produkcji w ZKP3 – i co za tym idzie – jeszcze bardziej umocnią markę Röben na rynku. Po zakończeniu tego przedsięwzięcia będziemy mieć jedne z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w Europie.

Nawet najlepszy efekt uzyskany na etapie produkcji może być zmarnowany
w wykonawstwie. Czy Röben stara się wpływać na jakość wykonawstwa?
W jaki sposób?

Przede wszystkim upowszechniamy wiedzę. Szkolimy wykonawców, ale także współpracujemy ze szkołami budowlanymi posiadającymi klasy budowlane, dekarskie czy murarskie.

Nasza firma posiada zespół regionalnych reprezentantów handlowych, którzy doradzają oraz służą pomocą nie tylko na etapie zakupu naszych produktów, ale również podczas procesu realizacji, jeśli zachodzi taka potrzeba. Dzięki takiemu rozwiązaniu nasi klienci czują się bezpiecznie i komfortowo, a nasze produkty służą im przez wiele lat.

Jaka jest rola dekarzy w budowaniu firmy produkującej pokrycia dachowe? Czy rzemieślnicy uczestniczą w projektowaniu produktów lub rozwiązań?

Proces projektowania naszych produktów jest bardzo skomplikowany i wymagający. Na tym etapie nie angażujemy dekarzy, jednak nasza firma pozostaje otwarta na wszelkie sugestie, które dostajemy od specjalistów i mistrzów dekarstwa.

Jesteśmy w stałym kontakcie z najlepszymi polskimi dekarzami, spotykamy się podczas szkoleń, otrzymujemy różnego rodzaju sugestie, które są często wdrażane. Obserwujemy też rynek i jego potrzeby – w odpowiedzi na to powstaje właśnie nowy model dachówki ceramicznej, który będzie produkowany w zmodernizowanym ZKP3.

W jaki sposób firma wspiera wykonawców oraz profesjonalne rzemiosło?

Nasza firma bardzo aktywnie wspiera wykonawców oraz specjalistów. Jesteśmy organizatorem szkoleń, stale doradzamy.

W naszych trzech centrach szkoleniowych organizujemy szkolenia i spotkania dla dekarzy. Promujemy wiedzę przygotowując różne materiały szkoleniowe, choćby w postaci filmów instruktażowych.

Jeszcze w tym roku ukaże się kolejny cykl filmów poświęcony wentylacji dachów. Udostępnimy go bezpłatnie na naszym kanale YouTube.

Na rynku dekarskim brakuje rąk do pracy. Jaki jest według Pana sposób na zachęcenie młodych ludzi do wyboru tego zawodu?

Tutaj ogromną rolę odgrywają takie instytucje jak Polskie Stowarzyszenie Dekarzy. Szkolenia, tworzenie klas dekarskich w szkołach budowlanych, czy po prostu upowszechnianie dobrych praktyk i wiedzy pomaga młodym ludziom w podjęciu decyzji i wybraniu zawodu dekarza.

Jaka jest według Pana rola takich organizacji jak Polskie Stowarzyszenie Dekarzy w kształtowaniu rynku budowlanego?

Polskie Stowarzyszenie Dekarzy to szalenie ważna instytucja, dzięki której dekarze wciąż mogą się rozwijać, zdobywać nowe umiejętności i wiedzę. To też miejsce na konsultacje z innymi, doświadczonymi specjalistami i producentami.

Rynek ciągle się zmienia, pojawiają się nowe, innowacyjne produkty i rozwiązania. W moim przekonaniu to istotna rola PSD, by dbać o transfer informacji i wiedzy między uczestnikami tego rynku.

Czy warto współpracować ze stowarzyszeniami branżowymi, takimi jak PSD?

Z pewnością warto. Wszyscy razem tworzymy tę branżę i to od nas zależy, jak dalej będzie kształtować się cały rynek. Dzięki wzajemnej współpracy możemy cały czas się rozwijać, zdobywać nowe doświadczenia i wdrażać je do realizacji.

Wydaje mi się, że jest to kluczowe do osiągnięcia sukcesu. Wciąż mamy na naszym polskim rynku dużo do zrobienia i do ulepszenia, ale cieszy mnie, że mimo trudności, jakie stawia nam świat, idziemy w dobrym kierunku.

Dziękuję za rozmowę.

Napisz komentarz