Firma dekarskaMarketing dla dekarzy

Jakie znaczenie mają kolory w marketingu i sprzedaży?

Pokrycie dachowe kupuje się „oczami” i pewnie przekonaliśmy się już o tym sami. Na to jak postrzegany jest dany produkt, olbrzymi wpływ mają jego kształt czy też struktura, ale to właśnie kolor jest bardzo wyróżniającym czynnikiem. Jak duże znaczenie ma on w procesie zakupowym i w jaki sposób wpływa na to kontekst kulturowy?

Tekst MARCIN WOJCIECHOWSKI

Kolory, szczególnie te na dużych, widocznych powierzchniach (na przykład na dachu) mogą pobudzać nasze emocje lub je ochładzać. Dlatego tak często mamy do czynienia ze stwierdzeniem: „taki kolor to po moim trupie”. Badacze z Uniwersytetu Harvarda udowodnili, że kolor, który widzimy ma bezpośredni i szybki wpływ na naszą fizjologię. Niebieski ma więc właściwości uspokajające, a czerwony podnosi ciśnienie krwi u obserwującego. Może dlatego kawa w czerwonym kubeczku smakuje lepiej niż ta w podana w naczyniu w kolorze niebieskim. Jak zatem, czerpiąc z tej wiedzy, umiejętnie wykorzystać kolor do sprzedawania produktów?

Dlaczego kolor jest tak ważny dla kobiet?

Łososiowy, jagodowy, truskawkowy, amarantowy… To nie są nazwy dżemów czy sosów tylko tonacje kolorów, na które kobiety (a przynajmniej większość z nich) dzielą paletę barw. Panie widzą więcej i lepiej, dzięki czemu wykazują większą wrażliwość w tym zakresie. Stwierdzenie, że kobiety i mężczyźni „na pierwszy rzut oka” różnią się od siebie pod względem wyglądu zewnętrznego nie jest odkrywcze. Jednak gdy badacze porównali nasze najwspanialsze czujniki do odbierania rzeczywistości – oczy – okazało się, że są one również zbudowane inaczej. Kobiety widzą szerzej dzięki (statystycznie) szerszym źrenicom. Dla odbierania koloru łososiowego i jagodowego ważna jest jeszcze inna cecha damskiego oka – liczba różnych komórek światłoczułych, które „dekodują”. Porównując to do technologii elektronicznych, mężczyźni mają czujnik typu RGB (przestrzeń barw, w której miesza się trzy wiązki światła: czerwoną, zieloną i niebieską, z ang. Red, Green, Blue), a kobiety mogą mieć dodatkowo jeszcze czujniki dwóch innych tonacji, czyli razem nawet pięciu! To daje logarytmiczny wzrost wrażliwości na kolory. Kobiety widzą więc barwy, których męska część populacji nie jest sobie w stanie wyobrazić.

Jak wykorzystać kolory do sprzedaży produktów?

Odpowiedź na to pytanie jest, przynajmniej na początku, bardzo prosta. Dla 65% kupujących to kolor jest najważniejszym czynnikiem przy wyborze. I to właśnie konkretna barwa, odcień czy tonacja powoduje, że ­wybieramy lub odrzucamy dany materiał czy też projekt. Jeżeli kolor jest najważniejszy, zacznijmy więc proces sprzedaży od niego.
– Jakie kolory Pani/Pan lubi? Ciekawe, jak często zadajemy takie pytanie podczas sprzedawania. A przecież dorosły człowiek ma już sprecyzowaną paletę barw, która jest jego ulubioną i to do niej łatwo dopasować kolorystykę kolejnego zakupu.
Często zadawanym pytaniem jest również: – Jaki kolor się Państwu podoba? W sytuacji, gdy otoczenie miejsca zakupu jest jednak odmienne od „normalnego”, ocena preferowanego koloru może się zmieniać, gdyż towarzystwo innych tonacji, oświetlenia oraz przedmiotów silnie wpływa na odbiór.

Jaki kolor jest najbardziej popularny?

W dzisiejszych czasach, w kontekście kolorystyki często posługujemy się na przykład modnym określeniem „antracytowy”, ale czy jest to konkretny kolor, czy też wyobrażenie stworzone przez aktualnie panujące trendy? To, w jaki sposób kolory oddziałują na siebie, jak są definiowane i jak je dobierać stanowi przedmiot opracowań naukowców od bardzo dawna. Pierwszym, który spróbował określić te zależności i stworzył w 1666 roku tak zwane koło kolorów był Izaak Newton. Rozwijana następnie metodologia dzieli kolory w kole na połowę. Po jednej stronie znajdują się barwy zimne, a po drugiej ciepłe. Żółcienie, pomarańcze, czerwienie lub inaczej – „ciemne pąsy” to część ciepła. Tonacje niebieskie, zielone oraz fiolety to natomiast barwy zimne. A gdzie w tym kole jest miejsce na antracyt?
Kolory często wykorzystywane w polskiej architekturze, a więc biały, czarny i szary są określane jako neutralne. Czarny silnie kojarzy się z elegancją i prestiżem (czarne samochody), ale równie mocno ze złem i informacją o śmierci. Dotyczy to głównie polskiej kultury, choć nie we wszystkich kręgach kulturowych jest tak samo. Dla przykładu, kolor zielony kojarzony jest w USA z dolarem. Kolor biały, postrzegany w Polsce jako symbol czystości, w krajach takich jak Chiny i Indie jest utożsamiany z nieszczęściem. W naszym kraju biały i szary wypierają żółtą kolorystykę na elewacjach budynków. Kolor żółty to przede wszystkim ponadczasowe ciepło i słońce. Badania wskazują na to, że wywołuje on uczucie bezpieczeństwa i przytulności.


MARCIN WOJCIECHOWSKI
CEO & Creative Director w Marketing AVEEX. Przedsiębiorca, designer, wizjoner. W ciągu niemal dwóch dekad pracy współtworzył wiele globalnych brandów, między innymi: Pirelli, Electrolux, Philips, Unilever, Wiśniowski czy Betafence. Jego bogate życie zawodowe przełożyło się na wnikliwy wgląd w prawa rządzące światem biznesu. Dzięki wrażliwości wizualnej, potrafi wyrazić markę w formie atrakcyjnego dla jej odbiorców przekazu. Z zespołem agencji i przy pomocy narzędzi marketingowych AVEEX z łatwością zmienia produkty generycznie normalne w marki, które ludzie kochają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane Artykuły

Zobacz równieź
Close
Back to top button