Marek Marchewka

Z DYREKTOREM ZARZĄDZAJĄCYM CREATON Polska sp. z o.o. Rozmawiała IWONA SZCZEPANIAK

Spółka CREATON Polska działa na naszym rynku już od 1999 roku. Jakie były kluczowe etapy w historii firmy?
FOT.: CREATON POLSKA

Początek marki CREATON w Polsce przypada na lata dziewięćdziesiąte XX wieku. W 1999 roku została uruchomiona nowoczesna – jak na tamte czasy – fabryka dachówek cementowych w Olkuszu, choć pierwsze importowane dachówki były już u nas dostępne nieco wcześniej. Duże zainteresowanie produktami sprawiło, że po 10 latach w Chojnicach na Kaszubach powstał kolejny zakład, który umożliwił zwiększenie mocy przerobowych. W 2012 roku ukończyliśmy największe przedsięwzięcie CREATON w naszym kraju – fabrykę w Widziszewie. Od tego momentu w Polsce produkujemy dachówki ceramiczne. Rok 2021 przyniósł kolejne zmiany – CREATON dołączył do Grupy TERREAL, co stworzyło nam nowe, szerokie możliwości rozwoju, a także przełożyło się na liczne korzyści wynikające z synergii.

Produkty CREATON są znane i cenione na polskim rynku, a jak wygląda obsługa rynków zagranicznych?

Na przestrzeni dekad marka CREATON stała się jednym z liderów segmentu dachówek ceramicznych w krajach Beneluksu oraz w Niemczech. W skali Europy dysponujemy niezwykle konkurencyjnym i nowoczesnym zapleczem przemysłowym. Obejmuje ono siedem zakładów produkcyjnych w Niemczech, trzy w Polsce i jeden na Węgrzech. półka CREATON Polska jest odpowiedzialna za rozwój marki na rynkach krajów nadbałtyckich oraz u naszych wschodnich i południowych sąsiadów. We wszystkich tych państwach coraz częściej można spotkać produkty pochodzące właśnie z naszych zakładów.

Cały czas dochodzą również nowe rynki, na których działa CREATON Polska. Jakie są najbliższe plany spółki? Na jakich rynkach będzie odpowiedzialna za rozwój marki?

Jak wspomniałem wcześniej, w tym roku nasza firma stała się częścią Grupy TERREAL – francuskiego producenta pokryć dachowych. Efektem tej transakcji jest szerokie zaistnienie na arenie międzynarodowej. Fuzja obu podmiotów doprowadziła do powstania europejskiego lidera na rynku dachówek ceramicznych, zajmującego czołową pozycję we Francji, Niemczech, Polsce, Europie Południowo-Wschodniej, USA oraz Korei, sprzedającego także swoje produkty do Włoch, krajów Beneluksu, Hiszpanii i na inne rynki eksportowe. Połączenie umożliwiło działania w nowej skali, przekładając się na szerszy zasięg i większą dywersyfikację naszego asortymentu.

Dziś ogromnym wyzwaniem dla wszystkich producentów pokryć dachowych jest nie tylko zaspokajanie potrzeb coraz bardziej wymagającego rynku, ale także rosnąca konkurencja w branży. Dlaczego potencjalny klient powinien wybrać dachówki marki CREATON? Co wyróżnia Wasze produkty z całej gamy dostępnych na rynku?

Dachówki CREATON wyróżniają się przede wszystkim doskonałą jakością. Aby ją osiągnąć, starannie dbamy o każdy etap produkcji i wykorzystujemy wyłącznie najlepsze surowce. W naszych zakładach są stosowane nowoczesne, unikatowe rozwiązania. Dzięki nim jesteśmy w stanie stworzyć produkty o znakomitych parametrach, wyróżniającej odporności i eleganckim wyglądzie. Potwierdzeniem tego jest wyjątkowo długi okres gwarancji przyznawany na produkty ceramiczne marki CREATON – aż do 50 lat.

Mamy także najszerszą ofertę produktową na polskim rynku. Produkujemy zarówno dachówki ceramiczne, jak i cementowe. Część z nich jest inspirowana tradycyjnym, ponadczasowym wzornictwem, na przykład niezwykle popularna na krajowym rynku dachówek ceramicznych TITANIA, inne mają nowoczesny, modny design, jak dachówka ceramiczna SIMPLA lub cementowa KAPSTADT. Nasi klienci mogą wybierać z ponad aż 250 kombinacji modeli, kolorów i powierzchni. Nieustannie poszerzamy także gamę dachówek i wysokiej jakości akcesoriów. Ostatnio wprowadziliśmy do oferty dachówkę ceramiczną KODA, która spotkała się z ogromnym zainteresowaniem na rynku oraz nowe modele funkcjonalnych i trwałych membran – DUO 180 Classic i DUO 270 Longlife Extra.

CREATON Polska stawia na najwyższą jakość swoich dachówek, ale czy firma stara się również wpływać na jakość wykonawstwa?
FOT.: CREATON POLSKA

Nawet najlepsza dachówka nie spełni naszych oczekiwań, jeśli zostanie nieprawidłowo ułożona. Dlatego też aktywnie
wspieramy inicjatywy mające na celu rozwój zawodowy dekarzy i podnoszenie ich kwalifikacji. W 2012 roku przy fabryce w Widziszewie uruchomiliśmy Akademię CREATON. W ramach prowadzonych w niej zajęć uczestnicy zdobywają nową, cenną wiedzę oraz doskonalą swoje umiejętności praktyczne. Co roku w Akademii szkolimy ponad 1000 wykonawców z Polski i zagranicy. Udział w tej inicjatywie edukacyjnej to także okazja do zapoznania się z ofertą rynkową marki CREATON, stosowanymi przez nas procesami technologicznymi, a także zasadami montażu konkretnych produktów. Dekarze mogą również wymienić się swoimi doświadczeniami, zarówno z ekspertami prowadzącymi zajęcia, jaki i z pozostałymi uczestnikami – fachowcami różnych specjalizacji.

Na rynku dekarskim brakuje rąk do pracy. Czy istnieje jakiś sposób na zachęcenie młodych ludzi do wyboru tego zawodu?

Niestety, szkoły branżowe kształcące w zawodzie dekarza każdego roku kończy zbyt mało osób, aby zaspokoić aktualne potrzeby rynkowe. Ważne są więc kampanie informacyjne, dzięki którym młodzi ludzie mogą dowiedzieć się o korzyściach płynących z pracy w zawodzie dekarza. Jest to profesja z długimi tradycjami, a równocześnie perspektywiczna, gwarantująca pewne zatrudnienie oraz atrakcyjne zarobki. Co więcej, wiążąca się również ze sporym prestiżem społecznym. Opinie i sugestie dekarzy często wpływają na podejmowane przez klientów decyzje. To od zaufanych fachowców zależy jakość dachu, a w efekcie – bezpieczeństwo całego domu. Przykładem takiej inicjatywy, nastawionej na popularyzację tej profesji jest zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Dekarzy akcja „Zawód Przyszłości Dekarz”, której CREATON Polska jest partnerem strategicznym.

Jaka jest według Pana rola takich branżowych organizacji jak Polskie Stowarzyszenie Dekarzy w kształtowaniu rynku budowlanego?

Olbrzymia! Niezwykle cenne są wszelkie działania wspierające rozwój branży. Szczególnie te ułatwiające podnoszenie
kwalifikacji – nie tylko dekarzom, ale również blacharzom czy cieślom. Ma to ogromne znaczenie w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku na fachowców. Naszymi wspólnymi celami są między innymi: zwiększenie społecznej świadomości na temat zawodu dekarza, podnoszenie kwalifikacji fachowców oraz edukacja nowych. Działania te prowadzą do kompleksowego rozwoju całej branży – a w efekcie także licznych korzyści dla naszych klientów.

I na koniec, przysłowiowa kropka nad „i”, czyli pytanie podsumowujące naszą rozmowę: w czym tkwi istota sukcesu firmy?

Źródłem naszego sukcesu jest ponad 130-letnie doświadczenie produkcyjne oraz nieustanny nacisk na innowacyjność technologiczną. Bezpośrednio przekładają się one na najwyższą jakość wszystkich produktów marki CREATON. Dzięki temu naszym klientom możemy zaoferować wyroby dopracowane pod każdym względem – wytrzymałości, funkcjonalności, designu. Rozwiązania przez nas stosowane są sprawdzone, nowoczesne i dokładnie przemyślane. Od początku istnienia firmy przywiązujemy olbrzymią wagę do budowania i zacieśniania relacji biznesowych z naszymi partnerami handlowymi. Dzięki doskonałej współpracy z kontrahentami, których grono stale się powiększa, produkty CREATON są dostępne na terenie całej Polski oraz w innych krajach europejskich. Wyjątkowymi ambasadorami naszych produktów i marki są oczywiście dekarze. Tej grupie zawodowej, a konkretnie licznie współpracującym z nami profesjonalistom, zawdzięczamy propagowanie rzetelnej wiedzy o naszych produktach, technologii i rozwiązaniach. Nierzadko właśnie dekarze mają istotny wpływ na wybór konkretnego modelu dachówki, rodzaju membrany czy akcesoriów dachowych.


Dziękuję za rozmowę.

Napisz komentarz