MARKETING w pocovidowym świecie

Dziadek podróżował rowerem, tata – samochodem, a syn – samolotem… Z każdym kolejnym pokoleniem, z uwagi na rozwój cywilizacji, świat stawał się coraz ciekawszy i bardziej dostępny dla człowieka. Dziś przekraczamy kolejne granice technologiczne jeszcze szybciej, a tak wiele czynników może mieć przecież wpływ na innowacyjność. Ostatnio takim impulsem do cyfrowej transformacji gospodarki okazała się epidemia koronawirusa, która znacząco zmieniła zasady gry biznesowej. Jak zatem w pocovidowych czasach budować strategie marketingowe swoich marek?

Tekst MARCIN WOJCIECHOWSKI

W ostatnim czasie nastąpił ogromny rozwój e-usług, nawet w sektorze administracji publicznej. Aby przetrwać w nowych warunkach rynkowych, trzeba było w błyskawicznym tempie wdrażać cyfrowe rozwiązania technologiczne, niezależnie od wielkości firmy. Diametralnie zmieniła się przecież nie tylko dotychczasowa forma pracy i życia, lecz także droga rozwoju gospodarczego. To wymagało z kolei zastosowania nowych modeli biznesowych, form działania, kanałów sprzedaży i obsługi klienta.

Zmieniło się zatem postrzeganie działów marketingu, które zyskały na znaczeniu, gdyż musiały sprawnie i w krótkim czasie „dostroić” firmy do zmiany.

Co okazało się ważne?
Budowanie zaangażowania klientów poprzez empatię, personalizowanie komunikacji cyfrowej i optymalizowanie wydatków budżetowych. Nie bez znaczenia było również nastawienie na dialog z odbiorcami, na przykład za pośrednictwem webinariów.

ODNAJDŹ SWOJE MIEJSCE W INTERNETOWEJ SIECI

Firmy przekonały się szybko, że działania marketingowe w pocovidowym świecie muszą mieć przede wszystkim charakter digitalowy. Internet stanowi bowiem obecnie podstawowe źródło informacji i rozrywki, dostępne bez przeszkód, w dowolnej chwili, z poziomu smartfona. Co więcej, ludzie zaczęli funkcjonować w wirtualnej rzeczywistości na jeszcze większą skalę – zarówno prywatnie, jak i zawodowo. Z telefonem nie rozstajemy się często ani na minutę – korzystamy z niego podczas spotkań ze znajomymi, zabieramy na spacer, a nawet do toalety…

Jesteśmy zatem w stałym kontakcie z informacjami, a więc komunikacja marketingowa może być coraz szybsza, a przekazy jeszcze lepiej dostosowane do grupy docelowej. Ogromną rolę odgrywa więc content marketing, który pozwala marce „złapać” świadomość konsumentów dzięki dopasowaniu treści do potrzeb. Musi być on jednak oparty o długoterminową strategię, w której ważną składową jest systematyczna produkcja wysokiej jakości treści (poszukiwaniu tematów potrzebnych i aktualnych), w dodatku – skutecznie dystrybuowanych, również dzięki użyciu narzędzi SEO, w kanałach zewnętrznych oraz własnych. Rośnie bowiem znaczenie firmowych blogów i social mediów.

BUDUJ MARKĘ NA WŁASNEJ ZIEMI

Stawiając na content marketing, możemy budować renomę firmy, zwiększać zaufanie odbiorców, a także kreować wizerunek marki jako eksperta. Szczególnie pomocne w tym względzie jest prowadzenie firmowego bloga – skupienie się na budowaniu potęgi mediów własnych, w pełni od nas zależnych. Co więcej, dobrej jakości treści, tworzone w oparciu o zasady SEO, będą wpływały pozytywnie na pozycjonowanie strony (działania zgodne z algorytmami Google’a). Jeśli nasze artykuły będą mieć odpowiednią długość i podział, nasycimy je słowami kluczowymi (powiązanymi z naszą ofertą), zastosujemy w nich linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, a przy tym dobrze opiszemy zdjęcia, zwiększymy widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania Google, a więc zyskamy większą liczbę wejść.

Oprócz działań w obrębie strony internetowej, należy skupić się także na rozwijaniu własnych kanałów komunikacji na YouTube, LinkedInie, Instagramie i Facebooku – według raportu „Digital 2021” Polacy poświęcają bowiem średnio około 2 godziny dziennie na social media. Opłaca się ponadto zacząć świadomie wykorzystywać Messenger – jeden z najpopularniejszych komunikatorów w Polsce, do nawiązywania i utrzymywania relacji z konsumentami. Trzeba przy tym pamiętać, że rośnie znaczenie płatnej promocji w mediach społecznościowych – na samym zasięgu organicznym nie zbudujemy zatem popularności naszych profili.

Jednak reklama w tym obszarze jest bardzo atrakcyjna cenowo, a przy odpowiedniej kreacji graficznej i językowej oraz właściwym profilowaniu w oparciu o persony, przynosi wysoki zwrot z inwestycji. Warto ponadto inwestować w płatne promowanie marki w samej wyszukiwarce, czyli Google Ads. Pamiętajmy przy tym jednak, że komunikacja powinna być spójna w każdym kanale wykorzystywanym przez brand. Dodatkowo, musi być także spersonalizowana, a więc koniecznym jest zrozumienie potrzeb odbiorców na każdym etapie ścieżki zakupowej.

POKAZUJ SIĘ W DOBRYM ŚWIETLE

W niepewnych czasach na znaczeniu zyskują również wszelkie działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) – skupienie się na problemach z otoczenia zewnętrznego firmy, a także employer branding – postawienie na budowania wizerunku dobrego pracodawcy w oparciu o empatyczną politykę kadrową. Wszelkie gesty solidarności są bowiem obecnie w cenie – kryzys powinien mieć przecież „ludzką” twarz. O naszych sukcesach na tych polach nie dowie się jednak nikt, jeśli nie zainwestujemy w public relations, skupiający się na zwiększaniu świadomości marki w mediach digitalowych. Warto ponadto korzystać z możliwości bezpośredniego kontaktu z odbiorcami, organizując webinaria, dzięki którym zyskamy cenne leady (zawierają dane o potencjalnym kontrahencie, między innymi: imię i nazwisko, numer telefonu czy adres e-mail, a więc są szansą sprzedażową), dzieląc się wartościową wiedzą czy doświadczeniem.

Każdy kryzys jest sprawdzianem i wymaga od osób zarządzających firmami elastyczności w działaniu, kreatywności, a czasem też odwagi do podjęcia ryzyka. Bez wątpienia pandemia koronawirusa zweryfikowała podejście do prowadzenia biznesu. Dlatego współcześnie marketing powinien opierać się na takich wartościach jak: personalizacja, empatia, zaufanie i zwinność, za pomocą których możemy budować potęgę marki w czasach cyfrowej transformacji. Dziś liczy się digital – brand, który nie istnieje w wirtualnej rzeczywistości wkrótce nie będzie mieć już właściwie racji bytu.

Najwyższy czas zatem na zbudowanie strategii obecności marki w Internecie, aby kolejny skok technologiczny (AI) nas już nie zaskoczył.

Napisz komentarz