Szkolenia dla dekarzy

Do podnoszenia kwalifikacji nie trzeba nikogo namawiać. Gorzej jest ze znalezieniem w sezonie czasu potrzebnego do odbycia szkolenia. Okazuje się jednak, że organizowane teraz kursy przeżywają swój renesans. Zdobywanie nowych umiejętności staje się koniecznością, która pozwala nie tylko pozyskać nowe zlecenia i sprostać tym trudniejszym, ale też podnosić stawki za usługi.

Tekst Arkadiusz Gnat, szkoleniadekarzy.pl

Coraz częściej dekarze – i nie tylko – są zaskakiwani przez projektantów stylem, w jakim kreślą oni projekty budynków. Dach „wychodzi” na pierwszy plan, często jest połączony z elewacją, staje się nierozerwalnym elementem krajobrazu. Realizacje tego typu wymagają od wykonawcy szczególnych umiejętności, liczą się najdrobniejsze szczegóły, dbałość o estetykę, artyzm i szczególne umiejętności często znacznie wykraczające poza codzienną praktykę. Dlatego tak potrzebne są szkolenia. Dekarz świadomy, z odpowiednim przygotowaniem, potrafiący liczyć jest bardziej konkurencyjny, nie boi się podnieść stawek poza obowiązującymi w danym regionie, nie obawia się o brak zamówień w trudnym okresie, nie zmaga się z naprawami reklamacyjnymi.

Nie tylko zimą!

Do tego roku szkolenia odbywały się głównie w miesiącach zimowych, w których wykonawcy mieli utrudnione warunki do pracy na dachu. Poza tym okresem, byliśmy przyzwyczajeni do stagnacji w szkoleniach praktycznych, głównie z powodu wyścigu z czasem, z jakim zmagają się wykonawcy po przestoju zimowym. Jednak za sprawą kilku czynników obserwujemy wzmożone zainteresowanie szkoleniami również w latem. Lekkie zimy na przeważającym obszarze Polski, wzrostowe trendy w budownictwie i problemy w szkolnictwie zawodowym przekładają się na liczbę osób potrzebujących przygotowania praktycznego. Prawie każda firma wykonawcza zmaga się z brakiem rąk do pracy, a znalezienie na rynku doświadczonych specjalistów z wolnymi terminami graniczy z cudem.

Korzyści z nauki

Najlepsze szkolenia to te prowadzone w małych grupach. Wówczas trener może poświęcić czas każdej osobie. W szkoleniach realizowanych przez nasz ośrodek stawiamy na odpowiednio dobrany program, rozsądnie podzielony między meteorytykę a naukę praktycznych umiejętności.

Nie ma co ukrywać, że większość szkoleń organizowana jest we współpracy z producentami materiałów pokryciowych. Wtedy jednak staramy się zminimalizować przekaz marketingowy po to, aby maksymalnie dużo czasu poświęcić umiejętnościom praktycznym.

Na trenera wybiera się doświadczonego dekarza z umiejętnościami pedagogicznymi. Na koniec okresu zimowego, wraz z Izbą Rzemiosła organizujemy egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe.

Zakres szkoleń

W zależności od tematyki szkoleń początkujący dekarz może nauczyć się rozwiązań zgodnych z zaleceniami montażowymi producenta, jak i specjalistycznych technik artystycznych. Te drugie wymagają od kursantów wielogodzinnych ćwiczeń praktycznych w wykonywaniu na różne sposoby obróbek trudnych detali.

Obróbki blacharskie. Szkolenia blacharskie Blachotrapez pokazały wzmożone zainteresowanie nauką wykonywania podstawowych detali blacharskich, choć trwały tylko jeden dzień. Kursanci pod okiem przedstawicieli producenta na specjalnych makietach imitujących wycinki dachu, uczyli się sposobów krycia w trzech technologiach pokryciowych. Największe zainteresowanie wzbudzały podstawowe obróbki komina z elementami felcowania blachy.

Razem z Akademią Rzemiosła Blachy Pruszyński organizujemy dwudniowe zajęcia praktyczne, podczas których wykonawcy ćwiczą podstawowe obróbki blacharskie wykonania komina, attyki, montażu systemu rynnowego. Kursanci mają do wyboru trzy popularne rodzaje pokryć: panele zatrzaskowe, blachodachówki modułowe i formatki w kształcie karo. Prowadzącymi są mistrzowie i przedstawiciele producenta.

Rąbek stojący. Jedno- i dwudniowe spotkania praktyczne, na których kursanci uczyli się krycia dachu blachą aluminiową Prefa w technologii felcowania. Największym zainteresowaniem cieszyły się tematy wykonywania trudnych detali, jak sztucer, koryto felcowane czy różnego rodzaju sposoby wykonania obróbki lukarn naczółkowej i okrągłej. Prowadzący szkolenie mistrz blacharstwa poświęcał wiele czasu na nauczenie szczelnego wykonania obróbek, pokazując najbardziej zaawansowane techniki wyginania blachy.

Z kolei podczas trzydniowych szkoleń z blachy cynkowo-tytanowej ZM Silesia uczestnicy wykonywali techniki połączeń, obróbki komina, okapu, kalenicy w technologii blachy felcowanej. Zajęcia są rozszerzone o naukę lutowania blachy i rynien.

Okna dachowe Velux. Wychodząc naprzeciw problemom, jakie spotykamy na dachach, szczególną uwagę poświęcamy poprawnemu montażowi, wykonaniu izolacji oraz detali wokół okien połaciowych. Program obejmuje także akcesoria stosowane przy oknach połaciowych.

Folie EPDM i TPO Firestone. Co raz więcej inwestorów decyduje się na pokrycie dachu foliami EPDM czy TPO. Są to materiały dużo bardziej odporne na procesy starzeniowe, ale i znacznie droższe niż powszechnie stosowane w Polsce papy bitumiczne. Poznanie danego systemu folii bez przeszkolenia pracowników jest niemożliwe. Dlatego wprowadzamy coraz częściej tę tematykę, wymaga tego od nas rynek. Przykładowe szkolenie podstawowe, po którym pracownik może bez problemów samodzielnie wykonywać prace, trwa dwa dni.

Dachówki ceramiczne Wienerberger. Podzieliliśmy je na dwie części. Pierwsza z nich jest zaplanowana dla osób „wchodzących” w tematykę pokryć dachowych ciężkich, na której razem z przedstawicielami producenta uczymy wykonywania popularnych detali spotykanych na dachu. Druga, bardziej zaawansowana część o tematyce miękkiego kosza jest przeznaczona dla osób mających doświadczenie praktyczne. 

Dla pracowników, a nie właścicieli firm

Obserwując dekarzy biorących udział w szkoleniach, zauważamy że coraz częściej są to pracownicy firm (dawniej gościliśmy głównie osoby prowadzące firmy). Mają oni możliwość poznania współpracowników w innych sytuacjach i zbudowania wspólnych relacji. To słuszny trend, ponieważ dla pracownika szkolenie jest sygnałem ze strony firmy, że dba ona o niego, oferując mu nowe umiejętności. Bywają i takie sytuacje, że jest traktowane jako nagroda.

Podczas szkoleń spotykamy się również z opinią, że pracodawcy bardzo często obawiają się, że po pewnym czasie dobry, doświadczony pracownik odejdzie z firmy, a zdobytą wiedzę wykorzysta podczas pracy w innej lub założy własną, konkurencyjną działalność. Jak się jednak okazuje, to właśnie taki sposób myślenia sprawia, że ich podwładni decydują się odejść. Właściciele firm muszą więc sobie zdać sobie sprawę z tego, że podstawą każdego biznesu i każdego sukcesu w biznesie są ludzie, a inwestowanie w pracowników powinno być podstawowym elementem strategii rozwoju firmy. Szkolenie pracowników nie może być traktowane wyłącznie jako zbędny wydatek, wiąże się bowiem ono z dużymi korzyściami dla firmy.

Kształcenie pracowników podnosi profesjonalizm firmy, zwiększa jej konkurencyjność. Jakość pracy oraz efektywność wpłynie nie tylko na poprawę wizerunku, ale i zmniejszenie liczby popełnianych błędów. Dekarz, który potrafi odpowiednio posługiwać się swoimi narzędziami, wie co i jak robić, będzie pracował sprawniej i wydajniej. Usamodzielnienie ekipy wykonawczej odciąży właściciela, który nie będzie musiał dozorować prac montażowych.

Napisz komentarz