Wywiad z Mirosławem Jaroszewiczem, Członkiem Zarządu Firmy WIENERBERGER w Polscewie

O zdrowym i zrównoważonym budownictwie, konkursie Brick Award, współpracy w dekarzami przy projektowaniu produktów lub rozwiązań a także o roli Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy w kształtowaniu rynku budowlanego – z Mirosławem Jaroszewiczem – rozmawiała Iwona Szczepaniak.

Jest Pan związany z firmą Wienerberger w Polsce od samego początku. Co sprawiło, że przez tyle lat jest Pan wierny jednej marce?
Tak, z firmą Wienerberger jestem związany od 1995 roku. Praca dla stabilnej, rozpoznawalnej marki, z długoletnią historią, ogromnym doświadczeniem i know-how jest dla mnie powodem do dumy i radości. To nieustannie ciekawe wyzwania zawodowe, możliwość współpracy z interesującymi, pełnymi pasji ludźmi. Firma cały czas się rozwija, wprowadza na rynek nowe technologie i nowoczesne rozwiązania, jesteśmy obecni na nowych inwestycjach. Z jednej strony pojawiają się wyzwania zmieniającego się rynku, z drugiej – chcemy i rozwijamy
naszą organizację. Cenię sobie możliwość rozwoju w ramach międzynarodowej organizacji, która jest obecnie nowoczesną, sprawnie zarządzaną firmą.
Mam też osobiste przekonanie do jakości i wartości użytkowych ceramiki Wienerberger, takich jak naturalność, walory zdrowotne, przyjazność dla środowiska, szlachetność, które decydują o tym, co dla nas wszystkich ważne, czyli o naszym komforcie zamieszkania. Praca dla marki, która wyznacza trendy na rynku, wdraża najnowocześniejsze technologie, jest synonimem jakości, a poprzez architekturę ceglaną ma możliwość wpływania na estetykę otaczającego nas krajobrazu architektonicznego oraz daje poczucie, że ma się wpływ na ważną branżę i istotną część polskiej gospodarki. Ceramika Wienerberger kojarzy się nie tylko z trwałością, ale jest także synonimem nowoczesnych materiałów budowlanych.

Jaka jest recepta na stworzenie tak długofalowej strategii?
Wienerberger od lat ma jasno sformułowaną misję, która brzmi Polepszamy jakość życia ludzi dostarczając wyjątkowe, zrównoważone rozwiązania budowlane i infrastrukturalne. Kluczem do skutecznej
długofalowej strategii jest myślenie komu i w jaki sposób mają one służyć. Nasze myślenie o potrzebach i dylematach, zarówno budujących inwestorów, przyszłych mieszkańców, jak i pozostałych uczestników procesu budowy, jest początkiem wszystkich naszych działań. Myśląc o nowych rozwiązaniach zawsze mamy na względzie tych, którzy projektują budynki – architektów, konstruktorów, wykonawców, którzy pracują z naszymi materiałami na budowie. Staramy się proponować im najlepsze, kompletne i komplementarne rozwiązania, by ich potrzeby zaspokoić.
Branża budowlana rozwija się nieustannie. Postęp dotyczy technologii produkcji, samych produktów i rozwiązań, ale także serwisu oferowanego klientom; to przepaść w stosunku choćby do lat 90. ubiegłego wieku. Wienerberger od lat nieustannie rozwija się w tym zakresie i dąży do zapewnienia najwyższych standardów. Z pewnością pomaga w tym globalny charakter firmy. Mamy możliwość wymiany doświadczeń w skali międzynarodowej, czerpiemy z know-how z różnych rynków, co pozwala na wypracowywanie oraz oferowanie technologii i rozwiązań wyznaczających trendy, często rewolucyjnych dla branży. Mogę tu przywołać chociażby innowacyjne projekty, takie jak poryzacja ceramiki czy będący dziś już standardem system bezspoinowego łączenia pustaków ceramicznych w pionie na pióro i wpust, technologia murowania na suchą zaprawę Porotherm Dryfix, a w dziedzinie dachów – wielkoformatowe dachówki płaskie, czy system podwójnego mocowania dachówek zakładkowych SturmFix. Nasze myślenie nie ogranicza się wyłącznie do nowych produktów. Myślimy nieustannie o nowych zastosowaniach, niestandardowych aplikacjach, jak na przykład dachówki na elewacji. Elastycznie reagujemy na zmiany rynku, potrafimy szybko i umiejętnie dostosować taktykę działania. Jednak strategia, nawet najlepsza, nie będzie sukcesem bez zespołu kompetentnych, profesjonalnych pracowników. To także nasza strategia, że w Wienerberger stawiamy właśnie na ludzi.

Wienerberger jest organizatorem polskiej edycji prestiżowego konkursu dla architektów Brick Award. Jakie ma to znaczenie dla firmy?
Konkurs dla architektów prowadzimy w edycji polskiej od 2013 roku i jesteśmy bodaj jedynym konkursem architektonicznym,
organizowanym przez producenta, który nie uzależnia udziału w nim od zastosowania własnych produktów. Nasze produkty i rozwiązania są nierozerwalnie związane z architekturą, tworzą ją, zatem czujemy się odpowiedzialni za jej jakość i chcemy promować dobrą architekturę ceramiczną. Zależy nam, by piękny jakościowy materiał pracował na pięknej architekturze,
bo to bardzo trwały materiał i będzie nam towarzyszył setki lat.
Brick Award dla firmy Wienerberger to bardzo istotna platforma dialogu z szeroką grupą architektów. Można powiedzieć, że po latach zachłyśnięcia betonem, kompozytami, szkłem, blachą ponownie doceniamy w architekturze szlachetną naturalność ceramiki oraz to jak pięknie trwa i „starzeje” się na budynkach. I tę misję już uznajemy za udaną, bo z roku na rok przybywa projektów i są one coraz lepsze. Jesteśmy o tym przekonani, bo do ich oceny zapraszamy wyłącznie profesjonalistów, którzy pozostają obiektywni i oceniają architekturę, a nie produkt czy markę. Dbamy, o obiektywizm nigdy nie uczestnicząc w procesie oceny projektów.
Warto wspomnieć, że najlepsze projekty mają możliwość być docenione za granicą, w międzynarodowej edycji Wienerberger Brick Award. W tegorocznej edycji zdobywca Grand Prix Brick Award PL 2019 – siedziba Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – znalazła się wśród 50 najlepszych budynków z całego świata, nominowanych do nagród międzynarodowych.

Firma aktywnie angażuje się w edukację na rzecz zdrowego i energooszczędnego budownictwa. Czy udało się osiągnąć zamierzony cel?
Zdrowe i zrównoważone budownictwo to nieodłączny element naszej misji od wielu lat. Zmiana myślenia o budowie domu z uwzględnieniem czynników takich jak zdrowie, środowisko, to stały, powolny proces. Pracujemy nad tą edukacją na wielu polach, uświadamiając inwestorów – późniejszych użytkowników domów, ale też klientów biznesowych. W tych działaniach celowo nie skupiamy się wyłącznie na energooszczędności, choć to istotny element dzisiejszego zrównoważonego podejścia. Jednak i w tym aspekcie nie zapominamy o człowieku, dlatego proponujemy naszym klientom koncepcję domu ceramicznego e4 Wienerberger. Nie jest ona gotowym przepisem, ale pewną współczesną filozofią podejścia do budowy domu – procesu zrównoważonego, prowadzonego z poszanowaniem dla środowiska, uwzględniającego wpływ na otoczenie nie tylko pojedynczych
produktów, ale całego domu. Opiera się ona na czterech – istotnych z punktu widzenia człowieka – równoważnych filarach: emocjach i zdrowiu (tu mieszczą się też aspekty estetyczne), energii, ekologii i środowisku oraz ekonomii budowania w dłuższej perspektywie. Tę filozofię chcemy zaszczepić u architektów, deweloperów i wykonawców, na inwestorach prywatnych kończąc, a właściwie od nich zaczynając, bo to oni finalnie są beneficjentem tych rozwiązań. Sami także jako firma Wienerberger
swoją postawą staramy się być ambasadorem tej zmiany myślenia, dlatego pracujemy nie tylko nad rozwojem produktów czy rozwiązań, ale także doskonaleniem procesów produkcji, by w sposób jak najbardziej zrównoważony dostarczać te rozwiązania z najmniejszą szkodą dla środowiska i myślą o wieloletniej eksploatacji domów czy budynków w ogóle.

Firma nie tylko dba o swój dalszy rozwój, lecz wspiera cały, szeroko rozumiany sektor budowlany. Jakie inicjatywy obejmuje Wienerberger swoim patronatem?
Wspieramy rozwój branży przede wszystkim poprzez współpracę z profesjonalistami i organizacjami ich zrzeszającymi, takimi jak Polskie Stowarzyszenie Dekarzy. Wymieniając doświadczenia, podejmując wspólne przedsięwzięcia szkoleniowe czy edukacyjne, jak choćby przygotowane ostatnio z PSD „Wytyczne dekarskie. Zeszyt 3”, dotyczące fachowych zasad krycia dachów dachówkami, prowadząc programy certyfikujące dekarzy i murarzy, dbamy o podnoszenie kwalifikacji, a tym samym o jakość wykonawstwa w Polsce. To benefit zarówno dla nas, jak i dla naszych klientów. Wspominałem o Brick Award, które jest dla nas platformą komunikacji z architektami, ale też współpracujemy od wielu lat z SARP – Stowarzyszeniem Architektów Polskich, organizacją dbającą o jakość architektury w Polsce, która sprawuje Patronat Honorowy nad konkursem. Jesteśmy także stowarzyszeni w organizacjach branżowych, np. Związku Pracodawców Ceramiki Budowlanej, którego jestem prezesem i którego celem jest wymiana doświadczeń, opiniowanie aktów prawnych dotyczących działalności producentów ceramiki, współpraca z instytutami naukowymi oraz uczelniami czy prowadzenie prac normalizacyjno-budowlanych. Osobiście od 2017 roku pełnię również funkcję Prezydenta TBE (Tiles & Bricks Europe), Europejskiej Federacji Producentów Dachówek i Cegieł Ceramicznych promującej interesy branży ceramicznej w Europie. To istotne forum wymiany informacji dotyczących rozwoju technologicznego, zrównoważonego budownictwa, zmian klimatycznych oraz wszystkich tematów zajmujących branżę.
W swojej działalności nie zapominamy o młodych, którzy kiedyś będą tę branżę rozwijać. Wspieramy swoją wiedzą szkoły branżowe, wyższe uczelnie a także patronujemy konkursom, między innymi Złota Kielnia czy Mistrzostwa Polski Młodych Dekarzy, a w ramach działalności w ZPCB współorganizujemy Konkurs Architektury Ceglanej dla studentów architektury.

W jaki sposób firma wspiera rozwój polskiej gospodarki?
Bycie częścią takiej branży budowlanej to swoista misja. Wciąż mamy w Polsce niedobór mieszkań, a to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Dostarczamy najwyższej jakości produkty i rozwiązania budowlane do budowy osiedli wielomieszkaniowych, tysięcy domów jednorodzinnych rocznie, budynków użyteczności publicznej, budynków przemysłowych i rolniczych. Oferujemy produkty i rozwiązania, których jakość w połączeniu z jakością architektury tworzy polski krajobraz, a których trwałość i piękno są bezdyskusyjne. W Polsce zatrudniamy ponad 700 osób, zapewniając atrakcyjne miejsca pracy i w wielu lokalizacjach stanowiąc istotny element również lokalnej gospodarki i społeczności.

Nawet najlepszy efekt uzyskany na etapie produkcji może być zmarnowany w wykonawstwie. W jaki sposób firma wspiera
wykonawców i profesjonalne rzemiosło?

Wspominałem już o współpracy z organizacjami branżowymi, takimi jak PSD. To działania, które z pewnością przyczyniają się do podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych wykonawców. Ale sami także prowadzimy takie programy. Są to zarówno praktyczne szkolenia produktowe, jak również rozbudowane programy certyfikujące, wymagające potwierdzenia zdobytych umiejętności na budowie, a zakończone zdobyciem imiennego certyfikatu. Takie certyfikaty to dla inwestorów potwierdzenie umiejętności wykonawcy, dlatego też certyfikaty są czasowe i należy je odnawiać. Programy certyfikujące prowadzimy dla wykonawców specjalizujących się w budowaniu w nowoczesnej technologii Porotherm Dryfix, a dla dekarzy w zakresie dachówek płaskich Orea 9 oraz Karpiówki.
Inwestujemy w kształcenie wykonawców, bo tylko dobry wykonawca potrafi zapewnić najwyższe parametry techniczne i użytkowe dla finalnych klientów – odbiorców naszych rozwiązań. Inwestorów indywidualnych wspieramy dodatkowo szkoleniami organizowanymi dla wybranej przez nich ekipy oraz konsultacjami technicznymi, prowadzonymi bezpośrednio na budowach przez zespół doradców technicznych.
Sami także wciąż się dokształcamy, wymieniamy doświadczeniami ze specjalistami i rozwijamy swoje kompetencje. Doradcy techniczni Wienerberger uczestniczą w szkoleniach prowadzonych przez zewnętrznych ekspertów z zakresu aspektów związanych z budownictwem, jak akustyka, termika czy konstrukcje budowlane. Dbamy, by swoją wiedzą i doświadczeniem mogli zawsze służyć klientowi.

Produkty Wienerberger są cenione przez dekarzy i konkurencję. W ubiegłym roku Karpiówka Koramic uzyskała wysoką 4. klasę odporności na gradobicie. Czy dekarze uczestniczą w projektowaniu produktów lub rozwiązań?
Współpraca z profesjonalistami jest dla nas bardzo istotna. Ważnym elementem procesu projektowania nowych produktów lub modyfikowania istniejących są konsultacje branżowe. Dlatego przy okazji szkoleń i innych spotkań z dekarzami zasięgamy ich opinii, przeprowadzamy ankiety i rozmowy dotyczące nowych produktów oraz zmian w istniejących, tak aby spełniały oczekiwania klientów, w tym również dekarzy. To oni pracują z produktami na co dzień, na dachach i są istotnym dla nas głosem, gdy myślimy o doskonaleniu rozwiązań czy wprowadzaniu nowych. Rozwój produktów i rozwiązań, w tym akcesoriów, z myślą o bezpieczeństwie użytkowników i pracujących z produktami wykonawców stanowi jedno z priorytetowych zagadnień. Dlatego też wprowadzamy do oferty takie, które ten poziom bezpieczeństwa podnoszą. Naszą odpowiedzią na zmieniające się warunki pogodowe byłyna przykład spinki Sturmfix do podwójnego mocowania dachówek zakładkowych Koramic. Małoformatowa dachówka ceramiczna to z natury jeden z najbardziej odpornych na wichury produktów, jednak podwójne mocowanie zwiększa znacznie bezpieczeństwo dachu, gdy pojawiają się gwałtowne zjawiska pogodowe. Z podobnych powodów zadbaliśmy o podniesienie odporności jednej z najpopularniejszych dachówek na rynku – Karpiówki. Poza tym, że proponujemy klientom najszerszy wybór wykrojów i kolorów z tej tradycyjnej pięknej dachówki, a także jesteśmy w stanie wyprodukować historyczny model Karpiówki, na przykład na konkretne zamówienie konserwatora zabytków, zadbaliśmy o jej szczególną wytrzymałość. Wspomniane badanie, wykonane przez uznany akredytowany Institut für Brandschutztechnik und Sicherheitsforschung (IBS) z Linz potwierdza, że dach pokryty Karpiówką Koramic jest odporny na uderzenia gradu (kulką lodu o średnicy 40 mm) z prędkością około 100 km/h. Obecnie produkty o tej klasie stanowią wymóg w Austrii i Niemczech. W Polsce Karpiówka firmy Wienerberger jest wybierana bardzo często jako pokrycie historycznych i zabytkowych budynków, między innymi właśnie z uwagi na najwyższą trwałość i wytrzymałość.

Jaka jest według Pana rola takich organizacji jak Polskie Stowarzyszenie Dekarzy w kształtowaniu rynku budowlanego? Czy
w związku z tym, że na rynku brakuje rąk do pracy warto współpracować z takimi stowarzyszeniami branżowymi jak PSD?

Promocja najlepszych praktyk, profesjonalizmu jest szczególnie istotna przy niedoborze wykwalifikowanych wykonawców na rynku. Dlatego działalność takich organizacji jak PSD, popularyzacja zawodu i rozwój kwalifikacji zawodowych, wspólne opracowywanie wytycznych i instrukcji dla wykonawców, szkolenie zawodowe młodzieży a także integracja branży to bardzo istotna rola organizacji. Z pewnością wymiana doświadczeń między dekarzami a producentami, kształcenie w zakresie wiedzy dekarskiej, nowych produktów i rozwiązań leży w naszym wspólnym interesie. Tylko najlepsze wykonawstwo w połączeniu z najwyższej jakości produktem jest gwarancją zadowolenia klienta-inwestora.
Dziękuję Panu za rozmowę.


Napisz komentarz