Bogen MONDO 15 na dachu Dworca PKP Gdańsk Główny
Największa inwestycja konserwatorska 2020 roku weszła w fazę wymiany pokrycia dachu. Po kilku dziesięcioleciach błędnych remontów i modernizacji jest przywracany oryginalny wygląd dachu – jest on kryty drobną marsylką o zużyciu 15 sztuk na 1 m², ułożoną z kolorowymi ornamentami. Dachówki Mondo 15 w trzech kolorach zostaną ułożone na wszystkich budynkach dworca.
Po czterech latach współpracy z biurem projektowym PKP oraz konserwatorami zabytków po raz kolejny okazujemy się najlepszymi dostawcami dachówki na najbardziej wymagające dachy.
Po pałacu w Łańcucie z marsylką cieniowaną
Staromiejską i kościołem św. Andrzeja
w Krakowie z karpiówką przypalaną i cieniowaną, udowadniamy na dworcu w Gdańsku, iż nawet szalone kolory nie są dla nas problemem.
Według życzenia: „dachówka żółta jest stonowana i bardziej cytrynowa niż pomarańczowa, ale z małym nasyceniem koloru i bez połysku. Zielona jest w kolorze dojrzałej oliwki z lekkim odcieniem żółci z niewielkim nasyceniem koloru”.
ORYGINALNY DACH DWORCA W GDAŃSKU
Pierwsze wykonane połacie oddają piękno detali dachu, lecz nie milkną dyskusje na temat kolorów. Na historycznych pocztówkach można zauważyć geometryczne motywy – różnokolorowa dachówka jest ułożona w motyw zygzaku na wszystkich dachach skośnych. Podczas remontów dachu zapomniano jak piękne dachy miały budynki przedwojennego Gdańska.
Wskutek błędów remontowych dworzec od lat 90-tych ubiegłego wieku był pokryty czerwoną karpiówką, która mocno się zabrudziła. Na szczęście wracamy do 1900 roku. Dworzec w tamtych czasach był wspaniałą wizytówką Gdańska. Układ budynku odpowiadał najnowszym ówcześnie osiągnięciom i wymogom.
Został on wyposażony w
- dużą halę recepcyjną z kasami,
- przechowalnię bagażu,
- budki telefoniczne,
- urząd telegraficzny,
- komisariat policji,
- poczekalnie – wspólną dla klas I i II oraz osobne dla III i IV klasy,
- umywalnię,
- toaletę męską i damską
- oraz bufet.
Poza podstawową funkcją, były w nim również ulokowane pomieszczenia przeznaczone do użytku rodziny cesarskiej, w tym rezydującego we Wrzeszczu następcy tronu Fryderyka Wilhelma.
PRACE REKONSTRUKCYJNE
Dach zaczyna nabierać kolorów i ozdobników. W projekcie założono przywrócenie pierwotnej, czterospadowej formy dachom nad północnym skrzydłem budynku dworca wraz ze wszystkimi elementami wystroju architektonicznego towarzyszącymi tym dachom. Dla podkreślenia rangi obiektu pierwotny motyw zostanie przywrócony na wszystkich dachach budynku. Układ dachówek w kolorze czerwonym ze wzorem w kolorze zielonym i żółtym zostanie odtworzony w formie historycznej. Na kalenicy dachu nad halą główną na gąsiorach zostanie odtworzony grzebień odlewany lub kuty zgodnie z rysunkami, mocowany do gąsiorów.
W związku z tym, iż ze względów estetycznych nie zaprojektowano płotków śniegowych, na poszczególnych dachówkach zakłada się montaż elementów do rozbijania śniegu. Mimo niesprzyjających, zimowych warunków prace na dachu dworca PKP Gdańsk Główny trwały nieprzerwanie. Połać holu głównego jest już prawie skończona. Obecnie montowane są gąsiory z ozdobnikami i instalacją odgromową.
Kontynuowane są prace nad odtworzeniem dachów bocznych z użyciem konstrukcji stalowych, te dachy wkrótce również pokryje nasza marsylka.
MARSYLKA MONDO 15
Forma dachówki marsylki to wzór, który wszedł do produkcji w I połowie XIX wieku. Marsylki wyróżniają dwa charakterystyczne żłobienia (tak zwane muldy), które równolegle przechodzą przez całą powierzchnię prostokątnej
dachówki. Tworzą one jedyny w swoim rodzaju rozpoznawalny, wyrazisty rysunek pokrycia i sprawiają, że tej dachówki ceramicznej nie pomylimy z inną. Delikatna faktura dachu krytego Marsylką MONDO 15 owocuje charakterystycznym, gęstym światłocieniem widocznym na połaci każdego dachu spadzistego.