Jak myślą inwestorzy?
Remont czy montaż dachu nie jest tanią inwestycją. Dlatego też decyzje w tym zakresie powinny być przemyślane. Wybrane pokrycie dachowe ma bowiem posłużyć nawet kilkadziesiąt lat. Jak inwestorzy podejmują decyzje? Jakie czynniki są dla nich najważniejsze? Kto ma wpływ na decyzje dekarskie? Rozłóżmy proces decyzyjny inwestorów na poszczególne etapy.
Tekst ALINA WOŹNIAK
Proces decyzyjny inwestorów planujących wymianę lub montaż pokrycia dachowego można podzielić na trzy główne etapy:
- ETAP I – poszukiwanie informacji o produktach,
- ETAP II – wybór i zakup pokrycia dachowego,
- ETAP III – wybór dekarza.
- ETAP I – Poszukiwanie informacji o produktach.
Proces decyzyjny inwestorów zaczyna się od poszukiwania informacji na temat dostępnych na rynku rozwiązań. Jest to zdecydowanie najdłuższy etap, który wymaga od inwestorów czasu i wysiłku. Nie można podjąć dobrej, przemyślanej decyzji bez zgromadzenia informacji o produktach i ich porównania. Nie wszystkie rozwiązania będą bowiem pasować do konkretnego budynku lub mogą nie spełniać wymagań inwestorów. Dlatego gruntowne przebadanie rynku jest koniecznością przed ostatecznym wyborem pokrycia dachowego.
Aż 95,2% gospodarstw domowych planujących remont w zakresie prac dekarskich poszukuje informacji o materiałach budowlanych w różnych źródłach! Wybierając pokrycie dachowe, inwestorzy chcą podjąć jak najlepszą decyzję, bowiem wydając kilkadziesiąt tysięcy chcą być pewni, że wybrane rozwiązanie posłuży latami, a jego jakość pozwoli na bezawaryjne użytkowanie.
Szukając pokrycia dachowego, inwestorzy najchętniej udają się do sklepów, aby tam zobaczyć proponowane rozwiązania „na żywo”, na ekspozycjach oraz aby porozmawiać ze sprzedawcami, którzy powinni mieć odpowiednią wiedzę na ich temat. Poza tym osoby planujące montaż lub wymianę pokrycia dachowego chętnie zaglądają również bezpośrednio na strony internetowe producentów, gdzie poszukują informacji o parametrach technicznych czy dostępnym wzornictwie i kolorystyce. Inwestorzy są również zainteresowani tym, które marki znajdują się najwyżej w rankingach, ale też szukając informacji o pokryciach dachowych chętnie zaciągają porad fachowców. Najrzadziej inwestorzy decydują się na udział w targach branżowych oraz niechętnie poszukują informacji w mediach społecznościowych.
Mówiąc o fachowcach, nie można zapomnieć o ich ogromnym wpływie na decyzje inwestorów. Ich polecenia są poparte fachową wiedzą i latami doświadczeń, bowiem pracując z produktami na co dzień, mogą powiedzieć najwięcej o ich jakości i trwałości. Inwestorzy doskonale o tym wiedzą, dlatego 46% inwestorów planujących wymianę pokrycia dachowego deklaruje, że fachowiec ma duży wpływ na wybór materiałów budowlanych do remontu dachu. Dekarze, będąc nierzadko ambasadorami konkretnych marek, są najlepszym autorytetem w tej dziedzinie. Potrafią doradzić, które rozwiązanie najlepiej będzie pasowało do danego budynku i są w stanie najwięcej powiedzieć o jakości i trwałości proponowanych rozwiązań.
Wśród pozostałych osób, mających istotny wpływ na wybory w zakresie produktów dekarskich znaleźli się również partnerzy inwestorów. Ważne decyzje, jaką niewątpliwe jest wymiana dachu podejmuje się najczęściej wraz z innymi członkami gospodarstwa domowego. 42,9% inwestorów określa wpływ partnerów na wybór materiałów dekarskich jako duży. Istotna jest również opinia sprzedawców w sklepie – 30,2% inwestorów przyznaje, że mają oni duży wpływ na podejmowane decyzje w zakresie wyboru pokrycia dachowego.
Inwestor podczas poszukiwania informacji o pokryciach dachowych, szuka informacji nie tylko o dostępnej kolorystyce. Rozmawiając ze sprzedawcami czy fachowcami, odwiedzając strony internetowe i sklepy, usiłuje dowiedzieć się jak najwięcej o jakości danych rozwiązań. 96,8% planujących wymianę pokrycia dachowego deklaruje, że jakość produktu jest jednym z kluczowych czynników decydujących o wyborze konkretnych rozwiązań dekarskich. Dla 93,7% inwestorów istotna jest również cena produktu, zwłaszcza w obliczu rosnącej inflacji i coraz mniejszej dostępności do kredytów. Jednak wybór materiałów dekarskich nie sprowadza się jedynie do ich jakości i ceny.
Warto podkreślić, że świadomość ekologiczna inwestorów jest obecnie na wysokim poziomie. Poszukując produktów dekarskich, 74,6% z nich zwraca uwagę na kwestię „zielonych” rozwiązań. Dlatego inwestora interesują też parametry takie jak energooszczędność czy izolacyjność cieplna. Poszukują oni lepszych produktów, które podniosą właściwości termoizolacyjne budynków. Na zainteresowanie ekologicznymi rozwiązaniami wpływ mają wszelkie dofinansowania przeznaczane na ten cel.
ETAP II – Wybór i zakup pokrycia dachowego
Kiedy o pokryciach dachowych inwestor wie już wszystko, może bez trudu podjąć ostateczną decyzję i wybrać konkretne rozwiązanie. Najczęściej inwestorzy planujący wymianę pokrycia dachowego deklarują, że zakupu dokonają w specjalistycznym sklepie z materiałami budowlanymi (46,0%). Nieco rzadziej zakupu dokonają w składach i hurtowniach budowlanych (31,7%). Co piąty inwestor w całości zda się na fachowca i to jemu zleci zakup pokrycia dachowego, a jedynie 12,7% inwestorów zdecyduje się na zakupy bezpośrednio u producenta.
ETAP III – Wybór dekarza
Czy to już koniec procesu decyzyjnego? Nie! Remont dachu to nie tylko wybór i zakup samego pokrycia dachowego. To również wybór odpowiedniego fachowca, którego jakość usług przełoży się na wieloletnie i bezproblemowe użytkowanie zamontowanego pokrycia dachowego.
Kalendarze dekarzy są zapełnione na kilka miesięcy w przód, jednak mimo to, co drugi inwestor planujący wymianę pokrycia dachowego znalazł dekarza z dostępnym terminem w ciągu miesiąca. Czy zatem dostępność fachowców determinuje wybory inwestorów w tym zakresie?
Otóż czynnik ten jako decydujący wskazuje 49% inwestorów planujących remont. Zdecydowanie najważniejsza jest cena usługi (71%), zwłaszcza teraz w obliczu rosnącej inflacji. Istotne są również wiarygodność fachowca i opinie o nim pochodzące od innych klientów (67%), a także doświadczenie dekarza, które jest ważne dla 64% inwestorów.
Inwestorzy planujący wymianę pokrycia dachowego, szukając dekarza najczęściej wybierają takiego z polecenia (55,6%). Polacy chętnie szukają fachowca do prac związanych z remontem dachu również w Internecie: w wyszukiwarkach – na przykład Google – (47,6%), na internetowych portalach ogłoszeniowych (41,3%), w mediach społecznościowych (30,2%) czy na forach internetowych (28,6%). Co czwarty planujący remont w zakresie dachu szuka fachowca w ogłoszeniach w prasie.
Znając cały proces decyzyjny inwestora planującego wymianę lub montaż pokrycia dachowego, dopasowanie oferty do potrzeb klienta jest dużo prostsze. Więcej informacji o procesie decyzyjnym inwestorów i o ich planach remontowych zawiera raport ASM: Plany remontowe Polaków na lata 2022-
-2023. Więcej informacji o badaniach rynku budowlanego znajduje się na stronie asmresearch.pl.