Co skłania Polaków do modernizacji dachów?
Lato to nie tylko czas odpoczynku i urlopowych podróży, ale także okres, kiedy wiele osób decyduje się na odświeżenie i wyremontowanie swoich domów. Dni stają się dłuższe, a temperatura powietrza sprzyja pracy wewnątrz i na zewnątrz. Jest to zatem okres idealnie wpisujący się w modernizację dachów.
Tekst KATARZYNA ŚWIATŁOWSKA
To właśnie teraz warunki pogodowe są najbardziej przyjazne, więc dekarze ruszają do pracy, wymieniając stare pokrycia na nowe. Wymiana dachu nie jest jedynie sprawą estetyki i funkcjonalności. To kluczowy krok w zapewnieniu solidnej ochrony domu przed niesprzyjającą pogodą.
Co Polacy chcieliby zmienić w wyglądzie swojego domu lub mieszkania?
Badania i statystyki potwierdzają, że Polacy są narodem remontującym – nie boimy się wyzwań związanych z odświeżaniem i modernizacją naszych przestrzeni życiowych. Współczesne trendy w remontach pokazują, że coraz częściej sięgamy po ekologiczne i nowoczesne rozwiązania również w zakresie dachów. Coraz więcej osób zwraca uwagę na aspekty zrównoważonego budownictwa, wybierając produkty przyjazne środowisku.
Agencja badawcza ASM Research Solution Strategy w ramach przygotowania raportu „Plany remontowe Polaków 2024-2025” zapytała inwestorów będących w trakcie remontu dachu o to, co chcieliby zmienić w wyglądzie swojego domu lub mieszkania. Aż 63,9% badanych wskazało na meble. To spostrzeżenie pokazuje, że Polacy przykładają dużą wagę do wystroju i aranżacji wnętrz, a aspekt estetyczny jest dla nich niezwykle ważny. Kolejno respondenci wskazali drzwi 54,1%. Jest to element narażony na czynniki środowiskowe oraz wysokoeksplorowany w każdym z gospodarstw domowych, zatem ta potrzeba zmiany jest całkowicie uzasadniona.
Aż 52,5% badanych wskazało, że chcieliby zmienić w swoim domu dach. To z kolei przejaw rosnącej świadomości Polaków na temat wpływu wyglądu zewnętrznego budynku na jego ogólny wizerunek, a tym samym na wartość rynkową. Dach, jest jedną z najbardziej widocznych części domu zatem odgrywa kluczową rolę w kreowaniu pierwszego wrażenia i charakteru całej nieruchomości. Powinien być więc spójny z otoczeniem i stylem architektonicznym budynku.
Motywatory zmian
Wśród najczęściej wymienianych powodów, dla których respondenci decydują się przeprowadzić remont znajduje się wymiana lub naprawa starych elementów (55,7%). W miarę upływu czasu oraz warunków atmosferycznych wiele elementów w domu ulega zużyciu i starzeniu się, co prowadzi do konieczności ich wymiany lub naprawy. Stare i zużyte elementy mogą być źródłem dalszych uszkodzeń. Szczególnie dotyczy to dachów, które chronią wnętrza budynków. Wymiana starych pokryć dachowych na nowe, bardziej wytrzymałe i trwałe materiały jest konieczna dla zapewnienia dalszej ochrony budynku oraz zapobiegania poważniejszym problemom w przyszłości. Dbałość o stan dachu nie tylko zwiększa jego trwałość i wytrzymałość, ale także poprawia estetykę budynku i zapewnia mieszkańcom poczucie bezpieczeństwa i komfortu. 52,5% badanych jako powód remontu wskazało modernizację wnętrza, podkreśla to przywiązanie Polaków do estetyki domów oraz mieszkań i ich chęć podążania za trendami w zakresie wyglądu miejsca zamieszkania. 32,8% remontujących chce dokończyć remont zaczęty w przeszłości. Niemalże 10% badanych – dokładnie 9,8% – przygotowuje mieszkanie pod wynajem i to podaje jako główny powód przeprowadzenia remontu w miejscu zamieszkania.
Ekologiczne rozwiązania
Dbałość o środowisko naturalne stanowi ważny element w procesie zarówno modernizacji, jak i budowania domów. Nie pozostaje więc bez znaczenia dla respondnetów będących w procesie remontowania, aż 83,6% udzieliło odpowiedzi świadczącej o tym, że zwraca uwagę na ekologiczne rozwiązania. 16,4% badanych nie zwraca uwagi na ekologiczne rozwiązania i remontuje bez rozważania „zielonych” alternatyw.
Zbiorniki na deszczówkę to trendujące ekologiczne rozwiązanie, które zdobywa coraz większą popularność wśród osób będących w trakcie remontu dachu. Według badań ASM aż 72,1% respondentów wskazało zbiorniki na deszczówkę jako swoje preferowane ekologiczne rozwiązanie. Ich popularność wynika głównie z korzyści ekologicznych i praktycznych, jakie oferują. Instalacja zbiorników na deszczówkę przyczynia się do zwiększenia efektywności gospodarowania wodą na terenie posesji. To rozwiązanie nie tylko redukuje koszty związane z zakupem wody, ale także promuje zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych.
Zielone renowacje wśród Polaków
Sezon remontowy przynosi ze sobą nie tylko praktyczne konsekwencje w postaci odświeżenia oraz modernizacji domów i dachów budynków, ale także ukierunkowuje uwagę na coraz bardziej istotne aspekty, takie jak ekologia i zrównoważony rozwój. Badania pokazują, że Polacy są narodem remontującym, nie bojącym się wyzwań związanych z odświeżaniem i modernizacją swoich przestrzeni życiowych. Przełom wiosny oraz lata staje się nie tylko okazją do odświeżenia domów, ale także szansą na wprowadzenie pozytywnych zmian zarówno dla środowiska, jak i dla komfortu oraz estetyki.
Więcej informacji o projektach i badaniach rynku budowlanego można znaleźć na stronie asmresearch.pl.
KATARZYNA ŚWIATŁOWSKA
Analityk rynku. Socjolożka ze specjalizacją w innowacyjnych technologiach badawczych oraz złożonych analizach marketingowych. Badania neuromarketingowe łączy z tradycyjnymi technikami ilościowymi i jakościowymi. Naukowy background z powodzeniem wykorzystuje w publikacjach i raportach zawierających wyniki przeprowadzonych badań. Analizy rynku budowlanego to jeden z obszarów, w którym realizuje się w ASM Research Solutions Strategy – firmie będącej liderem badań rynku budowlanego Polsce.