Dlaczego warto mieć blog firmowy?
Dziś pisać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej… Internet pozwala bowiem na ogromną swobodę wyrażania własnych opinii i przemyśleń na odległość, wśród szerokiego grona osób. Przestrzeń wirtualna jest nastawiona na ciągłą wymianę informacji, w ramach której firmy powinny komunikować się ze swoimi potencjalnymi, obecnymi i dawnymi klientami. Aby zaistnieć w cyfrowym świecie, ważna jest jednak nie tyle ilość publikowanych treści, co ich jakość. Konsumentom należy więc dostarczać regularnie odpowiednią treść we właściwym czasie. Doskonale służy temu blog firmowy.
Tekst MARCIN WOJCIECHOWSKI
W dobie Internetu mózg człowieka przetwarza codzienne co najmniej 34 gigabajty danych. Ilość bodźców, które do nas docierają, przekracza nasze możliwości poznawcze. Dlatego niektórzy naukowcy mówią o zjawisku „smogu informacyjnego”. W dodatku wiadomości, które konsumujemy, są często nacechowane skrajnymi emocjami. Sytuację stresową wywołuje u nas nawet sama myśl o potencjalnym zagrożeniu, a więc nietrudno sobie wyobrazić, jaka jest kondycja psychiczna współczesnego człowieka. Nauczyliśmy się szybko selekcjonować informacje, ale nie mamy często czasu czy siły chociażby na ich podstawową analizę, nie wspominając już o dogłębnej refleksji. W tej rzeczywistości przeciążenia informacyjnego konsumentów, patent na sukces w biznesie muszą znaleźć także firmy. Milczenie jest złotem – ta prawda stara jak świat nie sprawdza się jednak w marketingu. Warto zatem uruchomić firmowego bloga, który będzie dostarczał pożądaną wartość, łagodząc jednocześnie obyczaje. Co, jak i kiedy „mówić”, żeby nasz przekaz trafił na podatny grunt?
BLOGOWAĆ SIĘ OPŁACI
Strony internetowe, które mają zakładkę „blog”, lepiej pozycjonują się w wyszukiwarce Google, gdyż są bardziej dynamiczne. Dzięki regularnym i wartościowym wpisom, zoptymalizowanym pod kątem SEO, znacząco zwiększa się liczba odwiedzin witryny, co w dodatku może przełożyć się na sprzedaż. Pożyteczne dla odbiorców informacje są bowiem często pomocne w podjęciu decyzji zakupowej, nawet bez konieczności korzystania z nachalnej reklamy. Pamiętajmy jednak, że treści blogowe nie powinny sprzedawać wprost danych produktów czy usług. Muszą one przede wszystkim stanowić dla konsumentów wartość dodaną, pomagać rozwiązać konkretne problemy czy odpowiadać na zaspokojenie określonych potrzeb. Na szczęście blog to nasz własny kanał komunikacji, niezależny od jakiekolwiek zewnętrznej polityki redakcyjnej, mamy więc pełną kontrolę nad tym, co, kiedy i w jakiej formie publikujemy. Rzecz jasna, konieczna jest cykliczna optymalizacja działań. Dlatego warto tagować artykuły, aby móc ocenić ich popularność. Blog to ponadto skarbnica wiedzy o naszej grupie docelowej oraz sposób na kreowanie pozycji eksperta wśród potencjalnych klientów i budowanie z nimi więzi.
WARTOŚCIOWA TREŚĆ + CIEKAWA FORMA = IDEALNA PARA
Człowiek zapamiętuje przeciętnie 10% tego, co usłyszy, 20% tego, co przeczyta i 80% tego, co zobaczy lub zrobi. Dlatego osoba, która będzie pisać tekst na bloga powinna zadbać nie tylko o wartościową merytorycznie treść, lecz także ciekawe jej podanie – ogromne znaczenie ma struktura tekstu i towarzyszące jej elementy graficzne (komunikaty wizualne konsumujemy szybciej, a w dodatku pozwalają one lepiej przyswoić tekst), które ożywiają niejako monotonię czytania. W sieci naszą uwagę przykuwają przede wszystkim tytuły i nagłówki, a więc ich projektowaniu warto poświęcić dużo czasu – muszą mówić o tym, o czym będzie artykuł i co dzięki niemu zyska czytelnik. Dobrą praktyką jest formułowanie tezy w formie pytania. Zaciekawiony takim wstępem odbiorca zaczyna przewijać materiał w poszukiwaniu interesujących go treści – słowo po słowie czyta jednak tylko wybrane fragmenty. Dlatego najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku.
Co więcej? Artykuł musi być unikalny, nasycony popularnymi frazami kluczowymi oraz mieć co najmniej 2500 znaków, gdyż dłuższe formy preferują algorytmy sztucznej inteligencji Google. Tekst nie może być monolitem – należy więc podzielić go na 3-5 akapitów, z których każdy będzie zawierał minimum 500 znaków. Ważne są również śródtytuły – opłaca się wyodrębnić chociaż 3. Najlepiej ponadto pisać w stronie czynnej, krótkimi zdaniami (do 20 słów). Aby zwiększyć dynamikę tekstu, należy używać czasowników. Co więcej, ogromne znaczenie ma także linkowanie – zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, oraz odpowiednie podpisywanie zdjęć.
WSZYSTKO MA SWÓJ CZAS
Ważny jest także moment publikacji treści. Należy wstawiać artykuły na bloga w godzinach największej aktywności naszej grupy docelowej w Internecie. Ludzie są zazwyczaj najbardziej aktywni przed 9:00 i po 16:00 – szczyt naszej aktywności przypada między 20:00 a 24:00. Nie bierzmy tego faktu jednak za pewnik i sprawdźmy statystyki strony – różne grupy odbiorców mogą mieć zupełnie inne preferencje. Ogromne znaczenie ma też real-time marketing. Należy zatem przewidywać zdarzenia i w oparciu o nie planować zawartość (na przykład możemy tworzyć treści w nawiązaniu do konkretnych świąt, jak chociażby Ogólnopolski Dzień Dekarza), a także działać elastycznie w odpowiedzi na aktualne wydarzenia, które elektryzują opinię publiczną. Pamiętajmy przy tym, że w blogowaniu liczy się regularność – najlepiej publikować jeden artykuł tygodniowo.
Blog firmowy powinien być prowadzony w oparciu o określoną strategię działania, która była poprzedzona analizą zachowań i potrzeb grupy docelowej. Mogą one jednak dynamicznie się zmieniać, a więc należy trzymać rękę na pulsie. Wpisy warto ponadto promować we własnych kanałach w mediach społecznościowych. Można także uruchomić newsletter, dzięki któremu nasi odbiorcy będą na bieżąco informowani o nowych artykułach.