Firma dekarskaSzkolenia dla dekarzy

Motywacja do nauki

Poprzedni artykuł dotyczył kierunku, w jakim coraz chętniej i intensywniej podążają firmy i organizacje związane z branżą dachową. Zarówno czołowi producenci, jak i Polskie Stowarzyszenie Dekarzy dostarczają wielu coraz to nowych możliwości udziału w szkoleniach, a tym samym rozwijaniu wiedzy i kompetencji środowiska dekarskiego. Chętnych – jak się okazuje – już teraz nie brakuje. I bardzo dobrze.

Tekst MATEUSZ CEPKO

Zarówno sam temat, a szczególnie osoby z którymi rozmawiałem przygotowując poprzedni tekst, zainspirowały mnie do intensywnych przemyśleń na temat chęci uczenia się i źródeł motywacji do rozwoju osobistego oraz doskonalenia swojego rzemiosła.

Zacznij od podstaw

Czym jest uczenie się w rzeczywistości branży dekarskiej? Odpowiedź wydaje się prosta. To zbieranie nowych doświadczeń, a tym samym poznawanie i umiejętne wykorzystanie w praktyce konkretnych umiejętności związanych z rzemiosłem dachowym.

Dlaczego w ogóle warto się uczyć?

Należy tutaj wyodrębnić dwa powody – praktyczny i rozwojowy. Oba natomiast, w moim przekonaniu, należy ze sobą połączyć dla zwiększenia swojej motywacji, o której więcej w dalszej części.
Ciągły rozwój umiejętności to zdecydowanie większa szansa zarówno na rozbudowanie firmy (aspekt rozwojowy), ale tym samym większe zarobki (aspekt praktyczny). Ci z dekarzy, dla których celem jest rozwijanie biznesu, zwiększanie ilości realizowanych inwestycji oraz podejmowanie coraz nowszych, często bardziej skomplikowanych projektów, z pewnością będą zdecydowanie bliżej jego osiągnięcia, dbając o samorozwój oraz naukę pracowników.
Nie każdy jednak marzy o rozbudowywaniu swojej firmy – to kwestia bardzo indywidualna. Obecnie jednak, aby zapewnić sobie komfort realizacji wybranych przez siebie zleceń, niezbędna jest także wszechstronność firmy, a tym samym możliwość wykonania prac niezależnie od stopnia skomplikowania projektu dostarczonego przez inwestora. Rzeczywistość wokół nas się zmienia, technologia pędzi z prędkością światła. Jeśli chcemy za nimi nadążać, to rozwój jest konieczny i nieunikniony. Nie ucząc się, zabieramy sobie możliwość zarabiania na swojej działalności.

Skąd wziąć motywację do uczenia się?

Pierwszym krokiem jest odpowiedź na pytanie zadane powyżej – dlaczego w ogóle chcę/powinienem się uczyć? Odpowiedź nie musi być wcale oczywista. Postaram się podać kilka – w mojej ocenie – uniwersalnych źródeł motywacji, które mogą wystąpić również w branży dachowej.
Jednym z nich może być wewnętrzna chęć osiągnięcia mistrzostwa w danej dziedzinie. Niekoniecznie musi wiązać się z chęcią bycia docenianym czy wręcz podziwianym przez innych ze swojego otoczenia czy środowiska. Może wynikać z chęci budowania pewności siebie. To z pewnością przyjemne uczucie, gdy zajmując się tak skomplikowanym zajęciem jak dekarstwo, ma się poczucie, że dzięki ciągłemu uczeniu się, zna się odpowiedź na każde pytanie czy rozwiązanie trudnej sytuacji inwestora. Warto mieć także na uwadze, że ciągła nauka i rozwój, a tym samym zwiększanie poczucia własnej wartości, mogą także przenosić się na inne obszary, także życie prywatne.
Innym źródłem motywacji do nauki jest oczywiście zwiększanie swoich możliwości zarobkowych. Z jednej strony to przykład motywacji zewnętrznej, kieruje nam chęć osiągnięcia nagrody – zapłaty za wykonana pracę. To aspekt dość oczywisty, jednak myślę, że należy mieć świadomość, że aby w dłuższej perspektywie zagwarantować sobie kolejne realizacje, to poza rzetelnym, fachowym wykonywaniem swojej pracy, każdy dekarz powinien stale poszerzać swoją wiedzę dotyczącą nowych produktów oraz praktycznych umiejętności.
Mówimy tutaj jednak o motywacji do nauki w obszarze swojego zawodu, świadomie wybranej ścieżki kariery. Myślę, że zadając sobie pytanie o motywację do nauki, warto przypomnieć sobie dlaczego wybrałem akurat tę drogę. Jestem pewien, że okaże się, że dzięki temu znajdziecie Państwo zdecydowanie więcej argumentów za dalszym rozwojem.


Mateusz Cepko Mitura Academy

MATEUSZ CEPKO
Konsultant i trener Mitura Academy. Inspirujący entuzjasta posiadający wiedzę, umiejętności i doświadczenie sprzedażowe, które zamieniają prowadzone przez niego szkolenia w wartościowy biznesowo warsztat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane Artykuły

Back to top button