Trendy na rynku pokryć dachowych
Rynek pokryć dachowych znajduje się obecnie w okresie wzrostu. Branża jest napędzana przez budowę nowych obiektów oraz rosnący rynek renowacji, obejmujący zarówno budynki mieszkalne, jak i niemieszkalne.
Tekst MARTA TOPOLSKA
Zdaniem aż 60,0% wykonawców przyszłość rynku pokryć dachowych będzie w dużej mierze kształtowana właśnie przez rynek renowacji.
Zwiększona aktywność inwestycyjna to wynik z jednej strony poprawy sytuacji finansowej gospodarstw domowych, a z drugiej – konieczności ulepszania atrakcyjności między innymi parków magazynowych. Według danych GUNB, w I połowie 2021 roku wydano łącznie 105 195 pozwoleń na budowę (dla 128 631 obiektów budowlanych), dla porównania w analogicznym okresie 2020 roku było to 89 301 pozwoleń (dla 112 512 obiektów budowlanych), co świadczy o wzroście o 17,8%. Na budowę budynków mieszkalnych (jedno- i wielorodzinnych) w pierwszej połowie bieżącego roku wydano 65 506 pozwoleń (o 29,6% więcej niż w I połowie 2020 r.).
Badanie ASM dotyczące struktury montowanych dachów pokazało, że w budownictwie jednorodzinnym w 2019 roku znacznie przeważały dachy skośne, zarówno w nowostawianych, jak i remontowanych obiektach (stanowiły one odpowiednio: 86,6% i 85,3%). W przypadku nowych budynków wielorodzinnych odnotowano większe zainteresowanie dachami płaskimi (44,5%), w remontowanych zaś – skośnymi (58,5%).
Dach jest elementem, który ma ogromne znaczenie dla inwestorów – badania ASM wskazują, że aż 69,2% Polaków uważa, że wpływa on na wygląd całego budynku.
Kolejnych 26,2% twierdzi, że dach to wizytówka domu. Częste skojarzenia z dachem dotyczą również bezpieczeństwa oraz możliwości schronienia. Nie dziwi zatem coraz większa uwaga przywiązywana do wyboru rodzaju pokryć dachowych i ich kolorystyki. Niesłabnącym od wielu lat, nadal zyskującym na sile, trendem kolorystycznym jest antracyt. Dach musi korespondować z barwą elewacji, stolarki budowlanej czy bramy wjazdowej – niezwykle istotna jest zatem spójność aranżacyjna wszystkich elementów.
Jednym z silniejszych trendów związanych z rynkiem pokryć dachowych jest podążanie w kierunku produktów premium.
Tylko 8,3% Polaków uważa, że inwestycja w dach premium jest nieopłacalna. Klienci są coraz bardziej świadomi swoich wyborów, poszukują produktów najwyższej jakości. Na taką tendencję wskazują także dekarze, którzy obserwują wyraźny wzrost odsetka osób zainteresowanych zakupem produktów z tego segmentu. Wykonawcy są bardzo ważnym ogniwem przy wyborze konkretnego produktu – klienci bardzo często zasięgają ich porady w kwestii trwałości, funkcjonalności rozwiązań czy konkretnych marek. Dekarze niejednokrotnie towarzyszą klientom w poszukiwaniu produktów dachowych. W wielu sytuacjach, na prośbę inwestorów, wykonawcy samodzielnie wybierają produkty i dokonują ich zakupu. Zakupu produktów dachowych w imieniu swoich klientów dokonuje aż 71,5% dekarzy realizujących zlecenia dla klientów indywidualnych oraz 58,0% dekarzy obsługujących inwestorów instytucjonalnych.
Na znaczeniu zyskują także odnawialne źródła energii.
Z danych GUS wynika, że jeszcze w 2015 roku produkcja energii z ogniw fotowoltaicznych znajdowała się na poziomie 56,6 GWh, zaś w 2019 roku było to już 710,7 GWh. Jednocześnie, w 2015 roku udział fotowoltaiki w produkcji energii elektrycznej znajdował się na poziomie 0,2%, by cztery lata później osiągnąć pułap 2,8%. Udział ten, choć wciąż relatywnie niewielki, dynamicznie wzrasta. Badanie zrealizowane przez ASM pokazuje, że zdaniem 38,3% Polaków montaż paneli fotowoltaicznych na dachu stanie się w perspektywie najbliższych pięciu lat standardem.
Analizując obecny rynek pokryć dachowych, należy zwrócić uwagę na globalne braki surowców do produkcji materiałów budowlanych.
Zerwanie części łańcuchów dostaw, mające swoją przyczynę w pandemii wirusa COVID-19, wpłynęło zarówno na czas oczekiwania na produkty, ich dostępność, a co najważniejsze – spowodowało wzrost cen. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ASM, Polacy nie są gotowi długo czekać na potrzebne materiały budowlane – co czwarty (28,3%) jest skłonny poczekać do miesiąca.
Nieco większą cierpliwością wykazują się osoby budujące dom (w porównaniu do tych, którzy zdecydowali się na remont).
Jak wynika z danych GUS, wzrosły nie tylko ceny komponentów, ale także usług remontowo-budowlanych – w zakresie prac związanych z pokryciami dachowymi w sierpniu 2021 roku w porównaniu do tego samego miesiąca roku 2020 – odnotowano wzrost na poziomie 3,7%.
Rynek pokryć dachowych w Polsce rozwija się dynamicznie, a producenci oferują klientom coraz to nowsze, bardziej złożone technologicznie produkty
Branża ta, podobnie jak pozostałe sektory budowlanki, musi podążać za zmieniającymi się oczekiwaniami klientów. Odbiorcy, poszukują dziś przede wszystkim produktów wysokiej jakości oraz o odpowiednich walorach estetycznych, pozwalających na uzyskanie spójnego obrazu z pozostałymi elementami domu lub budynku.