Firma dekarskaMarketing dla dekarzy

Wizerunek własnej firmy dekarskiej

Postęp i stałe rozwijanie Nowoczesnej Firmy Dekarskiej generuje wiele zobowiązań. Jednym z obszarów, które powinno się świadomie i stale kształtować jest wizerunek firmy.

Tekst ADAM MITURA

O tym, że środowisko firm dekarskich unowocześnia się i profesjonalizuje pisaliśmy już wielokrotnie. Widać to w każdym elemencie, a więc:

• stroju (specjalistyczny, ologowany);

• stosowanych zabezpieczeniach;

• wykorzystywanym sprzęcie (między innymi dźwigach, HDS-ach i innych);

• wyposażeniu w dobrej jakości, markowe narzędzia; • zapleczu socjalnym na budowie; • sprawnych, zadbanych i obrandowanych autach;

• uzyskiwaniu tytułów zawodowych;

• zdobywaniu wiedzy podczas fachowych szkoleń.

Te wszystkie aspekty, choć teraz stają się standardem, jeszcze nie tak dawno nim nie były. Teraz nie wyobrażamy sobie jednak funkcjonowania bez nich nawet najmniejszej, ale profesjonalnej firmy. Najbardziej tę zmianę dostrzegą ci dekarze, którzy są obecni w zawodzie od kilkunastu lat, a nawet więcej. Tak samo należy traktować wprowadzenie rozwiązań świadomie kształtujących wizerunek firmy na rynku. Motywatorem jest już nie tylko chęć wyróżnienia się na tle konkurencji czy też poprawy pozycji w negocjacjach z inwestorami. To we współczesnym świecie norma. O co więc zadbać? Ile zainwestować? Kogo zaangażować? Co zrobić? Wbrew pozorom najistotniejsze elementy nie są kosztowne, a ich realizacja nie wymaga angażowania zewnętrznych zasobów, wynajmowania drogich firm doradczych. Podczas tegorocznych targów Budma poprowadziliśmy panel poruszający ten temat, ale chcielibyśmy to zagadnienie pogłębić. Zwłaszcza, że obecni przy scenie dekarze, członkowie Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy, żywo reagowali i aktywnie uczestniczyli w dyskusji.

WIZERUNEK FIRMY WEDŁUG DEFINICJI

To wyobrażenie o przedsiębiorstwie istniejące w bezpośrednim otoczeniu, głównie u klientów, obejmujące zbiór skojarzeń wywoływanych po usłyszeniu nazwy firmy lub ujrzeniu jej znaku graficznego. Wyobrażenie to nie musi pokrywać się z rzeczywistością, może być również jedynie subiektywnym obrazem przedsiębiorstwa lub jego oferty.

Przekładając tę definicję na rzeczywistość firmy dekarskiej najczęściej analizujemy to, co ma wpływ na to, jak klienci postrzegają firmę. Odpowiedź jest bardzo złożona. Zdecydowanie najczęstszym skojarzeniem jest doświadczenie i zrealizowane inwestycje, a co za tym idzie polecenia. To w końcu ostateczny efekt pracy dekarza zostanie z klien- tem na długie lata. Co ważne, jeśli osobiście dekarz dogląda realizacji i sam bierze w niej udział, to ma pełny wpływ na rezultat. Ale czy to jedyny element, którym można świadomie budować wizerunek swojej firmy? Co jeszcze wpływa na postrzeganie firmy dekarskiej na rynku? Obserwacja, analiza i solidna wiedza podsuwa kilka elementów:

Nazwa i logo firmy. To właśnie te elementy jako pierwsze pojawiają się w świadomości klientów i zostają przez nich zapamiętane. Bardzo dobrze, jeśli są spójne i nawiązują do branży dekarskiej. Jeżeli jeszcze nie zostały przygotowane, to najwyższy czas zadbać i o to.

Certyfikaty, referencje. Elementy, które potwierdzają doświadczenie i umiejętności firmy, często wprost budują wizerunek dekarza w oczach klienta. Jest to często niedoceniany aspekt przez samych dekarzy, a bardzo istotny dla klienta. Jeśli są schowane gdzieś głęboko w szufladzie biurka – należy je odszukać i postawić w widocznym miejscu dla inwestorów. Umieścić na stronie, w ofertach, na wizytówce, w siedzibie, jeśli taka jest.

Sprzęt. To nie tylko ważne z punktu widzenia pracowników i ich komfortu pracy. Bardzo często sami klienci zwracają uwagę na wygląd (schludny, jednolity i profesjonalny strój, czysty, obrandowany samochód, czy profesjonalne, solidne materiały i narzędzia) ekipy reprezentującej firmę.

Strój z logotypem firmy. Inwestorzy nie są fachowcami. Profesjonalizm firm wykonawczych oceniają także biorąc pod uwagę „fasadę”. Specjalistyczny, dekarski strój zapewnia bezpieczeństwo, wygodę pracy, ale także bardzo silnie wpływa na pozytywny odbiór na rynku.

Pracownicy. Ich obecność oraz wygląd i sposób zachowania bardzo często ma decydujący wpływ na to, jak klienci firmę pamiętają lub kojarzą.

Siedziba, miejsce spotkań. Bieżąca działalność firmy dekarskiej nie wymaga osobnego lokum. Warto jednak zadbać o miejsce, do którego można zaprosić klienta, aby porozmawiać o jego inwestycji, ale nie tylko. Dobrze, jeśli mamy możliwość zaprezentowania wybranych rozwiązań – przekrojów, wzorników, które mogą pomóc klientowi w dokonaniu wyboru.

Procesy i procedury. Wszystko teoretycznie niewidoczne i niezwiązane z branżą, ale jak istotne dla klienta. Oferta przygotowana na papierze firmowym, wysyłka mailem, pomiary, analiza projektu. Procesy nieuciążliwe, ale dostrzegalne i budujące poczucie zorganizowania i porządku.

Wymagania przy realizacji. To, że inwestor wymaga od dekarza jest jasne. Ale dekarz również ma takie prawo, a nawet obowiązek. Warto w trakcie rozmowy omówić elementy, które są niezbędne do komfortowej pracy – zamykane pomieszczenie, przyłącze elektryczne, sanitariaty, kontener. To ważne dla pokazania równości między klientem a wykonawcą: klient czegoś oczekuje, ale dekarz również. Na dalszym planie są elementy dla tych z właścicieli firm dekarskich, którzy planują rozbudowę firm, poszerzenie działalności. Należy jednak pamiętać, że to nie jest warunek konieczny dla profesjonalnego funkcjonowania na rynku, że równie dużą wartością jest specjalizacja. Pozostanie konsekwentnym w zakresie działalności.

WIZERUNEK – POZOSTAŁE SKŁADOWE Kompleksowość oferty, dodatkowe usługi.

Co poza samą realizacją firma zapewnia klientowi? Chodzi nie tylko o sprzedaż dodatkowych produktów, zwiększających komfort użytkowania czy mieszkania. Są to też kwestie związane z odpowiednim doborem materiałów czy sugestie dotyczące samego projektu – zmiany czy rekomendacje.

Obsługa po sprzedaży.

Co dzieje się po zakończonej inwestycji? Czy obsługa klienta kończy się po zrealizowaniu inwestycji? Oczywiście, że nie. Odbiór prac to idealny moment na zwiększenie prawdopodobieństwa uzyskania poleceń lub reklamę, którą klient bezinteresownie zapewni dekarzowi, jeśli ten się o nią postara. Są to również momenty trudne. Sposób reakcji na ewentualne reklamacje i odpowiednie wyjście z inicjatywą może być skuteczniejsze niż dobrze zrealizowana inwestycja.

Inicjatywy lokalne.

W jakie aktywności mogę się zaangażować? Będąc obecnym w środowisku dekarskim, ale także lokalnym, związanym ze społecznością, w której jest wielu potencjalnych inwestorów, można sprawnie budować wizerunek swój i swojej firmy, a także utrwalać jej obecność w świadomości inwestorów. Dużo tego, jednak wszystko można mieć pod kontrolą, a wiele elementów już funkcjonuje. Warto, pomimo natłoku realizacji, zadać sobie trud przeglądu tego, czy każdy z powyższych punktów jest zorganizowany w sposób, który powoduje zadowolenie dekarza. Jeśli nie, dobrze jest znaleźć w sobie motywację do zajęcia się tematem. Bo to głównie motywacji właściciela trzeba do tego, by kształtować wizerunek swojej firmy. My do tego zachęcamy!

O tym, jak elementy budujące markę dekarską wpływają na inwestorów, można przekonać się oglądając film dostępny po zeskanowaniu kodu QR.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane Artykuły

Back to top button