Firma dekarskaMarketing dla dekarzy

Czy i jak pandemia zmieniła nastawienie inwestorów do remontów dachów?

Pandemia pokazała, że nie ma złego czasu na remont, a wręcz przeciwnie, że okres Covid-19 sprzyja nastrojom remontowo-budowlanym Polaków.

Tekst JOANNA FLORCZAK-CZUJWID

Od początku pandemii, czyli od 2020 roku, 84,5% gospodarstw domowych planowało przeprowadzić remont domu lub mieszkania (na początku 2020 roku pytaliśmy o ich plany na 2020 i 2021).

Oznacza to wzrost o 12,8 pkt. procentowych w stosunku do lat 2018-2019. Sklepy i składy budowlane wciąż są oblegane przez kupujących, którzy posiadając oszczędności oraz mając więcej czasu wolnego postanawiają nie tylko nie rezygnować z planów remontowych, ale wręcz je przyspieszyć.

Aż 91,8% wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących domy jednorodzinne deklarowało zamiar przeprowadzenia remontu w latach 2020-2021. Wśród gospodarstw domowych, które planowały remont na lata 2020-2021, 6,9% zadeklarowało prace związane z montażem produktów z zakresu prac dekarskich, między innymi pokryć dachowych, rynien, okien dachowych. Tym samym w Polsce takie działania planowało 835,4 tys. gospodarstw domowych (ich udział wśród wszystkich gospodarstw domowych bez względu na fakt, czy deklarują one remont, czy nie, wynosi 5,8%).

W latach 2020-2021 835,4 tys. gospodarstw domowych planowało przeprowadzenie remontu związanego z wymianą/montażem produktów dachowych (między innymi pokrycia dachowego, rynien, okien dachowych. 50,0% prac planowano wykonać na budynkach zamieszkałych od pewnego czasu przez remontujących, a 33,9% na nowo zakupionych domach na rynku wtórnym. Jedynie 16,1% dotyczyło obiektów w stanie surowym. Decyzja o renowacji podyktowana była głównie zużyciem dotychczasowych elementów (29,0%).

Fachowych firm dekarskich Kowalscy szukają przede wszystkim z polecenia.

Drugim kanałem wiedzy o profesjonalistach jest Internet, gdzie również można pozyskać wiedzę o jakości usług świadczonych przez dekarzy. Wsparcie wykonawcy to bardzo ważny czynnik decyzyjny dla inwestora.

Trzema najważniejszymi źródłami informacji o produktach dekarskich są:

1. fachowcy,

2. strony internetowe producentów,

3. strony internetowe prezentujące rankingi marek budowlanych.

Wiek i sytuacja rodzinna mają wpływ na podejmowane decyzje w zakresie remontu dachu. Najchętniej na to przedsięwzięcie w omawianym czasie decydowały się osoby w wieku 25-34 lata (częściej niż co trzecie gospodarstwo domowe). Do tej grupy należy zaliczyć młode małżeństwa z dziećmi i bez dzieci, młodych przed ślubem i pracujących singli.

Motywem planowanych działań było przede wszystkim zużycie pokrycia dachowego lub zmiana wywołana modą i znudzeniem dotychczasowego wyglądu.

Dla 4,3% badanych gospodarstw domowych remont był wynikiem pojawienia się dziecka w rodzinie. W zakresie źródeł informacji dominuje fachowiec (i to ich rekomendacje są najważniejsze podczas dokonywania wyboru materiałów dekarskich). Biorą również pod uwagę opinie innych osób, między innymi rodziców czy partnerów życiowych, ale nie są one decydujące. Wybierając materiał do renowacji dachu kierują się połączeniem dwóch zmiennych – ceny i jakości produktu. Dużą wagę przywiązują również do rozwiązań ekologicznych. Jako główne źródło finansowania zamierzano wykorzystać środki własne gospodarstw domowych.

Na co zwracali uwagę młodzi planujący remont dachu w 2020/2021 roku? Przede wszystkim na walory cieplne – energooszczędność i wskaźniki związane z izolacyjnością cieplną. Za produkt wysokiej jakości uznawali również ten od znanego producenta, najlepiej, jeśli znalazł się wysoko w rankingu fachowców.

JOANNA FLORCZAK-CZUJWID
ASM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane Artykuły

Back to top button