Dekarstwo – Nowe Horyzonty
Grudzień to nie tylko przygotowania do Świąt. Polskie Stowarzyszenie Dekarzy po raz trzeci w tym roku zorganizowało konferencję poświęconą sprawom branżowym. W czasie wydarzenia poruszane zostały tematy, które z założenia mają pomóc rozwijać się dekarzom, usprawnić pracę firm dekarskich, a także promować dekarstwo wśród młodych ludzi. Tym razem, wydarzenie miało charakter hybrydowy – publiczność stanowili zaproszeni goście oraz widzowie online.
Tradycyjnie konferencję otworzył Bogdan Kalinowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy, a chwilę później dołączył do niego Dariusz Muślewski, dyrektor Grupy Produktów MTP. Po krótkim wprowadzeniu i zaproszeniu do śledzenia transmisji, ruszyła pierwsza z czterech zaplanowanych części konferencji.
W studiu pojawił się Tomasz Bykowski, dekarz z Oddziału Kujawsko-Pomorskiego PSD, który z sukcesem zainicjował powstanie klasy technikum dekarskiego we Włocławku, a dzięki połączeniu internetowemu w spotkaniu wziął udział także Stanisław Sitarz, dyrektor ZSBiO w Biłgoraju, oraz Piotr Blacha, kierownik kształcenia praktycznego z tej samej placówki. Panowie rozmawiali o sytuacji w kształceniu branżowym po wprowadzeniu do szkół zawodu technik dekarstwa.
O innowacyjnej pracowni komputerowej dla dekarzy, która powstała w białostockim Ośrodku Kształcenia Dekarzy, w kolejnym wejściu na antenę mówił Rafał Szymczak i Jan Grycuk, czyli prezes i wiceprezes zarządu Oddziału PSD w Białymstoku. Jan Grycuk zaprezentował projekty więźb, wież i budynków mieszkalnych, jakie tworzy przy użyciu oprogramowania 3D.
Na zakończenie pierwszej części konferencji Zbigniew Buczek, wiceprezes Oddziału Mazowieckiego PSD, wraz z Ryszardem Piwowskim, wiceprezesem zarządu głównego PSD, odpowiadali na pytania związane z tytułami czeladnika i mistrza, podkreślając istotność posiadania przez dekarzy przynajmniej jednego z nich.
Po przerwie, w studiu pojawił się Patryk Olejniczak, dekarz z Oddziału Wielkopolskiego PSD, oraz Artur Bednarski, kierownik projektu Zawód Przyszłości Dekarz, aby zaprezentować widzom dwa ciekawe urządzenia, które sprawdzą się przy kontroli wykonania pokryć dachowych: kamerę termowizyjną i próbnik iskrowy. Testy sprzętu, z uwagi na konieczność przeprowadzenia ich we właściwych i bezpiecznych warunkach, odbyły się w Ośrodku Kształcenia Dekarzy w Pruszkowie z udziałem Arkadiusza Gnata, kierownika Oddziału Mazowieckiego PSD.
Jednym z najważniejszych tematów konferencji był program Nowoczesna Firma Dekarska, jaki Stowarzyszenie zainicjowało kilka miesięcy temu. Rozmowy rozpoczęły się od spotkania z gościem specjalnym – Krzysztofem Pruszyńskim, prezesem zarządu firmy Blachy Pruszyński. Gość wraz z Bogdanem Kalinowskim, rozmawiali między innymi o rozwoju branży i potrzebie ciągłego doskonalenia rzemiosła.
Jako, że błędy zdarzają się wszystkim, o sposobach minimalizowania ryzyka ich wystąpienia opowiadali Ryszard Piwowski oraz Mirosław Szwarc, dekarz z Oddziału Kujawsko-Pomorskiego, będący również szkoleniowcem firmy Blachy Pruszyński. W trakcie rozmowy, przytoczone zostały statystyki i przykłady błędów, z jakimi spotykają się orzecznicy techniczni PSD.
Kolejnym elementem była lekcja z cyklu Nowoczesna Firma Dekarska. Adam Mitura i Mateusz Cepko z firmy Mitura Academy, opowiedzieli o tym, jak dopasować prowadzoną firmę dekarską do siebie, swoich potrzeb i upodobań. Trenerzy wciągnęli do dyskusji publiczność w studiu, a widzowie online wzięli udział w ankietach przygotowanych przez prowadzących. Polskie Stowarzyszenie Dekarzy stawia duży nacisk na rozwój dekarzy zrzeszonych w organizacji, przygotowując wraz z firmą Mitura Academy wiele elementów pozwalających na usprawnienie pracy – multimedialne lekcje online, zajęcia warsztatowe w Oddziałach oraz wiele merytorycznych materiałów w magazynie „Nasz Dekarz”.
Po kolejnej przerwie, widzowie przenieśli się na korytarz przy studiu, gdzie czekał na nich samochód demonstracyjny marki Milwaukee, a jej przedstawiciele – Tomasz Wszołek i Wojciech Tota – poprowadzili dynamiczny pokaz możliwości elektronarzędzi i akcesoriów z oferty firmy. Ciekawostką jest możliwość katalogowania posiadanych urządzeń Milwaukee, konfiguracji oraz śledzenia ich stanu czy lokalizacji w dedykowanej aplikacji na smartfony.
Ponownie w studiu, na scenie pojawił się Jacek Baranowski, wiceprezes zarządu Pierwszego Polskiego Domu Brokerskiego Saga Brokers, aby podkreślić zalety posiadania ubezpieczenia OC dla firm dekarskich. Przytoczył przykłady zdarzeń, jakie obejmuje ubezpieczenie oraz konsekwencje braku polisy w takich sytuacjach.
Kolejnym gościem konferencji był Rafał Podborski, radca prawny z kancelarii CAPITA, która od dawna wspiera dekarzy w kwestiach związanych z prawem cywilnym, handlowym i podatkowym. Gość przedstawił podstawowe informacje na temat nadchodzących zmian w przepisach prawno-podatkowych (nazywanych Nowym Ładem) oraz wynikające z nich zmieniające się koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Na przykładach zaprezentował zalety i wady różnych form prawnych działalności wraz z wyliczeniami osiąganych finalnie zysków dla każdej z nich. W czasie jego wystąpienia pojawiało się wiele pytań od widzów, ale z uwagi na ograniczenia czasowe konferencji gość zaoferował się, że odpowie na nie mailowo (odsyłamy do obejrzenia nagrania na kanale „Zawód Przyszłości Dekarz” w serwisie YouTube).
W temacie kompleksowych rozwiązań fotowoltaicznych, na scenie pojawiła się Żaneta Koźmińska, dyrektor zarządzająca firmy Revolt Energy. Podczas rozmowy opowiedziała o tak zwanym dachu kompletnym oraz tym, co budzi największe kontrowersje – zmianach w przepisach dotyczących finansowania instalacji oraz rozliczania produkowanej i zużytej energii z przydomowej instalacji fotowoltaicznej.
Na zakończenie wydarzenie podsumował Bogdan Kalinowski, złożył także widzom życzenia świąteczne i zaprosił na najbliższą edycję targów BUDMA. Całą konferencję poprowadził Wojtek Kaczmarczyk, znany i lubiany w branży YouTuber i konferansjer.
Wydarzenie pod nazwą „Dekarstwo – Nowe Horyzonty” zostało zorganizowane przez Polskie Stowarzyszenie Dekarzy w ramach działań projektu „Zawód Przyszłości Dekarz”.
Jej powstawanie wspierali partnerzy wydarzenia: Blachotrapez, Revolt Energy, Milwaukee, Dakea – organizator kampanii Dumny Dekarz, Blachy Pruszyński, a także Kancelaria Prawna CAPITA i Pierwszy Polski Dom Brokerski Saga Brokers.