Firma dekarskaMarketing dla dekarzy

Trendy na rynku pokryć dachowych

Dla zdecydowanej większości Polaków dach ma ogromne znaczenie dla całej inwestycji. Spełnia on walory estetyczne oraz jest wizytówką domu. Ważne, aby stanowił spójną całość nie tylko z elewacją domu, ale także z elementami stolarki budowlanej czy bramą wjazdową. Co więcej, zdecydowana większość klientów jest świadoma dużego znaczenia jakości dachu. Jedynie 8,3% Polaków uważa, że nie warto kupować dachu premium, po to aby zaoszczędzone środki przeznaczyć na zakup lepszego ocieplenia.

Tekst ALINA WOŹNIAK

Trendy na rynku dekarskim. Fot. Shutterstock.com

Jedną z kluczowych przewag na rynku jest ciągły monitoring zachowań uczestników. Wszystkie zmiany – nawet te, które wydają się w danym momencie mało istotne – w dłuższej perspektywie mogą przekształcić się w wiodący trend rynkowy. To właśnie te trendy determinują zmiany w otoczeniu i decydują o działaniu całej branży, a tym samym i pojedynczych organizacji. Słabe dotychczas sygnały mogą zamienić się w wielkie zmiany, dlatego też monitoring i analiza trendów jest jednym z istotniejszych elementów zarządzania strategicznego.

Dach – co myśli Polak?Źródło: ASM – Centrum Badań i Analiz

Obecnie najsilniej zauważalnym trendem jest wzrost zainteresowania montażem produktów premium. Już w 2020 roku 57% dekarzy dostrzegało to zjawisko, a w 2022 roku odsetek ten wzrósł do 62%. Trend ten jest również monitorowany przez producentów, którzy od lat obserwują jego pogłębianie się. Klienci zainteresowani produktami premium to – w opinii producentów – osoby decydujące się na realizację nowoczesnych projektów domów (na przykład typu stodoła), w których stosuje się wiele nowych rozwiązań.

Bardzo mocno zarysowuje się grupa klientów – świadomych swoich wyborów, poszukujących produktów o wysokich parametrach oraz odpowiednio długiej gwarancji. Mają oni świadomość tego jak istotna jest jakość produktu, jak mocno wpływa ona na komfort późniejszego korzystania z domu.


Pokrycia dachowe to produkt, przy wyborze którego dużą rolę odgrywają dekarze. To oni oferują klientowi wybór spośród określonych produktów, z których sami korzysta. Zadaniem inwestora jest wtedy jedynie wybór koloru oraz preferowanego kształtu. Inwestor ogranicza się wówczas do wiedzy o podstawowych parametrach pokrycia oraz jego estetyce. Dominującym kolorem pokryć dachowych jest grafit i jego odcienie. 88% dekarzy deklaruje, że jest to kolorystyka najbardziej popularna wśród klientów. Odcienie te – podobnie jak kolor cegły – są popularne od kilku lub kilkunastu lat. Rynek pokryć dachowych nie jest bowiem tak mocno podatny na zmiany jak na przykład rynek wnętrz. Coraz więcej zrealizowanych dachów ma kolor czarny. Jednakże, przewiduje się, że w najbliższym czasie projekty architektów będą podążać w nowych, nieznanych jeszcze kierunkach.

Kolorystyka pokryć dachowych najbardziej popularna wśród klientów. Źródło: ASM – Centrum Badań i Analiz

Wybierając pokrycia dachowe, Kowalscy mają do wyboru szereg rozwiązań zarówno w zakresie dachów ciężkich, jak i lekkich. Dekarze przyznają, że coraz większą popularność zyskuje dachówka ceramiczna, w szczególności na nowych inwestycjach. Z kolei pokrycia blaszane według monterów będą w najbliższym czasie najbardziej popularne wśród prac renowacyjnych.

Rodzaje pokryć dachowych, które będą zyskiwać na popularności. Źródło: ASM – Centrum Badań i Analiz


Coraz częściej na dachach wielu budynków widać również panele fotowoltaiczne. Rozwiązanie to gwałtownie zyskuje nowych zwolenników. W ofercie wybranych producentów już znajdują się specjalnie przeznaczone do montażu systemy, które pozwalają – w przeciwieństwie do paneli montowanych przez niezależne firmy – na utrzymanie gwarancji na pokrycie dachowe.


Dach jest niewątpliwie wizytówką domu. Dobrze dobrany nie tylko będzie podkreślał „charakter” budynku, ale również będzie stanowił efektywną ochronę przed czynnikami zewnętrznymi. Rynek pokryć dachowych jest już bardzo silnie rozwinięty. Oferty producentów są mocno rozbudowane zarówno pod kątem oferowanych rozwiązań, jak i kolorystyki. Oprócz estetyki, klienci indywidualni często sugerują się wyglądem pobliskich inwestycji i chcą osiągnąć podobny efekt wizualny, na przykład jak kilka domów dalej. Na klientów działają argumenty emocjonalne – w tym między innymi dobra relacja ceny do jakości produktu. Inwestor lubi wiedzieć, że dokonuje rozsądnego wyboru.


ALINA WOŹNIAK
Analityk rynku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane Artykuły

Back to top button