Aktualności z rynku dekarskiego
Dach to jeden z podstawowych elementów konstrukcji każdego budynku. Aby spełniał swoje wymagania potrzebuje prawidłowej termoizolacji, która jest nie tylko gwarancją komfortu cieplnego, ale przyczynia się do oszczędności związanych z rachunkami za zużytą energię. Dach ma również aspekty wizualne, ponieważ stanowiąc element budynku wpływa na jego wygląd i estetykę. Aż 69% Polaków uważa, że wygląd dachu wpływa na wygląd całego budynku.
Tekst BEATA TOMCZAK-MAJEWSKA, ALINA WOŹNIAK
Czy obecnie to nie inwestorzy są dla dekarzy, ale dekarze dla inwestorów? Praca dekarza nie ogranicza się wyłącznie do montażu pokrycia dachowego. Dekarz odgrywa również ogromną rolę w procesie decyzyjnym klientów ostatecznych. Oczywiście sami inwestorzy są coraz bardziej świadomi wyboru i przywiązują większą uwagę do rozwiązań ekologicznych. Sprzyja temu szeroki dostęp do Internetu, gdzie można poszukiwać informacji o produktach i producentach, a także przejrzeć rankingi marek. Jednak nadal kluczową opinię, wpływającą na wybór produktu, mają dekarze. Ich zdanie jest tym ważniejsze, że pracując z produktami od lat, mogą o nich powiedzieć najwięcej, a to sprawia, że są najbardziej wiarygodni. Fachowcy wskazują swoim klientom konkretne rozwiązania, a czasami odradzają zakup określonych produktów. Aż 88% dekarzy poleca konkretną markę pokrycia dachowego. Wykonawcy powinni być zatem ważnym ogniwem w planowaniu strategii marketingowej i komunikacyjnej przedsiębiorstw. Tym bardziej, że ich głos w procesie decyzyjnym klienta ostatecznego jest niezmiernie ważny.
W gestii inwestora pozostaje natomiast dobór koloru, który będzie pasował do estetyki budynku. Obecnie największą popularnością w opinii dekarzy, cieszą się pokrycia dachowe w kolorach grafitu i jego odcieniach – aż 88% dekarzy uważa, że jest to kolor najchętniej wybierany przez klientów. Sporą popularnością cieszą się również pokrycia dachowe w kolorze czarnym. Natomiast mniej montowanych jest dachów brązowych i czerwonych.
PRACA DEKARZA ZAPRZECZENIEM MONOTONII
Rekomendacje dekarza są kluczowe przy wyborze produktu przez inwestora. Sprowadzają się one do polecania określonej gamy produktów, z których fachowiec korzysta. Dlatego tak ważna jest relacja na linii dekarz-producent. Dobra, bezproblemowa współpraca, z której będzie zadowolony dekarz skutkuje bowiem większym odsetkiem poleceń produktów tej marki, co przekłada się bezpośrednio na zwiększoną konwersję zakupową.
Na rynku pokryć dachowych stale pojawiają się nowości produktowe oraz bardziej ekologiczne rozwiązania. Jednak w kwestii montażu, samo doświadczenie w branży nie jest wystarczające. Ciągłe zmiany na rynku budowlanym wymagają od specjalistów ciągłego samodoskonalenia i podążania za trendami. Aby jednak nowe produkty montowane na dachu, utrzymywały określone w dokumentach parametry techniczne niezbędny jest prawidłowy montaż. Tak więc szkolenia są nieodłącznym elementem pracy dekarza i to właśnie szkoleń produktowych oraz montażowych oczekuje od producentów 72% fachowców z branży dekarskiej. Fachowcy są głodni wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej, i oczekują, że to właśnie producenci im jej dostarczą.
Bardzo ważnymi działaniami wspierającymi działalność dekarzy jest również oferowanie narzędzi oraz odzieży roboczej – tego rodzaju wsparcia oczekuje 42% dekarzy. Z kolei 31% fachowców chętnie otrzymywałoby od producentów materiały informacyjne na temat produktów oraz gadżety promocyjne. Jedynie 12,8% dekarzy nie oczekuje żadnego wsparcia od producentów pokryć dachowych.
TRENDY RYNKOWE!
Trendy determinują wybory konsumentów w każdej dziedzinie życia. Dlaczego tak jest? Każdy z nas – mniej lub bardziej – chce być „na czasie”. Jeśli dużo osób wybiera dach w kolorze czarnym, to jest duże prawdopodobieństwo, że znajdą się kolejni naśladowcy. Dlatego warto wiedzieć, jakie trendy panują aktualnie w branży. Badanie trendów dostarcza bowiem aktualnej wiedzy na temat tego, co lubią konsumenci i jakie produkty wybierają najchętniej. Wiedza ta pozwala ukierunkować działalność firmy na właściwe tory, czyli skupić się na produktach, które mają największy potencjał sprzedażowy i dostosować ofertę do aktualnych wymagań rynku.
Najsilniej widocznym trendem, zauważanym przez dekarzy, jest większe zainteresowanie produktami premium. W 2020 roku 57% dekarzy dostrzegało to zjawisko, natomiast w 2022 roku odsetek ten wzrósł do 62%. Zainteresowanie tego typu produktami świadczy z jednej strony o większej świadomości konsumenckiej oraz ekologicznej, a z drugiej strony – o zwiększonej ilości projektów nowoczesnych, a więc domów energooszczędnych, gdzie lepsza jakość zamontowanego rozwiązania dachowego przekłada się na wyższą klasę energooszczędności całego budynku, a w bardziej wymierny sposób wiąże się z obniżeniem kosztów utrzymania oraz eksploatacji budynku.
Ważnym trendem, dostrzeganym przez dekarzy, jest również rosnąca ilość renowacji budynków. Wśród dostrzegających to dekarzy aż 73% przewiduje, że prace remontowe dachów będą w przyszłości stanowić większość rynku, a prace na nowych budynkach będą stanowiły coraz mniejszy odsetek.
Aktualne informacje o branży dekarskiej znajdują się najnowszej edycji raportu „Rynek pokryć dachowych w Polsce. Wielkość i prognozy rynku 2021-2025”. Raport ten od lat stanowi kompendium wiedzy o polskim rynku pokryć dachowych. W bieżącej edycji znajdą Państwo zarówno dane rynkowe, jak również marketingowe, odnoszące się do procesu decyzyjnego, trendów czy siły marki na rynku pokryć dachowych. Dodatkowo dzięki długim szeregom czasowym zaprezentowaliśmy wielkość rynku pokryć dachowych na lata 2012-2021 wraz z prognozą do 2025 roku. Informacji o raporcie udziela Beata Tomczak-Majewska b.tomczak@asmresearch.pl.