Budowanie lojalności pracowników
Wprowadzając temat budowania Nowoczesnej Firmy Dekarskiej, wskazaliśmy na cztery podstawowe filary, na których opiera się tworzenie własnego przedsiębiorstwa. Są nimi: marka, pracownicy, partnerzy, a także kompetencje samego właściciela. Omawialiśmy już markę i to, co się na nią składa, a także w jakiej kolejności i jakimi dzianiami ją budować. Pora na pracowników, a dokładniej – budowanie ich lojalności. To oni są olbrzymią wartością dla każdego szefa i jego przedsiębiorstwa.
Tekst MATEUSZ CEPKO
Lojalność jest jednym z kluczowych elementów, które dotyczą pracowników w firmach, również dekarskich. Zdarza się, że właściciele obawiają się, że doświadczony pracownik odejdzie – założy własną firmę lub po prostu skieruje swoje kroki do konkurencji. To nieuniknione i każdy ma do tego prawo. Jednak jednym z zadań właściciela jest ograniczenie rotacji wśród swoich pracowników. To ważne również ze względu na charakter branży dekarskiej, ponieważ rotacja wśród pracowników, zwłaszcza doświadczonych, jest ogromnym problemem przedsiębiorców. W firmach wykonawczych dodatkowe wyzwanie stanowi fakt, że przygotowanie i wyszkolenie pracownika jest procesem długotrwałym i kosztownym. Utrata doświadczonego dekarza jest szczególnie bolesna. Dlatego tak ważnym czynnikiem jest stałe wzmacnianie motywacji pracowników i budowanie ich lojalności. Oba te obszary są wyjątkowo wymagające, gdyż bazują na indywidualnych oczekiwaniach każdego człowieka.
SKŁADOWE BUDUJĄCE LOJALNOŚĆ
Analizując dostępne modele motywacyjne, a także wyciągając wnioski z rozmów z doświadczonymi dekarzami, wyodrębniliśmy trzy kluczowe składowe budujące lojalność pracowników. Są nimi: wynagrodzenie, relacje oraz zasoby firmy. Poniżej rozwiniemy ich analizę. Należy jednak pamiętać, że rozważając każdą ze składowych i szukając planu na pracowników musimy dobrać go indywidualnie. Ze względu na różnorodność (doświadczenie, wiek, konkurencję, sytuację rynkową) nie ma i nigdy nie będzie uniwersalnych wskazań. Zadaniem każdego właściciela jest śledzenie tych wszystkich czynników, które mogą na nie wpływać.
WYNAGRODZENIE
Zwykle trudno jest pracodawcy zdecydować o wysokości wynagrodzenia. Dość często przedsiębiorcy ustalają je na podstawie rentowności i własnych potrzeb finansowych. Jest to jedna z przyczyn rotacji wśród pracowników. Z perspektywy pracowników- -dekarzy ważne są inne obszary.
Kompetencje pracownika. Wynagrodzenie musi odzwierciedlać produktywność i doświadczenie. Należy wziąć pod uwagę jego staż, zakres i poziom skomplikowania prac, a także samodzielność i zaangażowanie.
Otoczenie rynkowe. Pracownik często ma kontakt z rynkiem. Zazwyczaj wie, ile kosztuje jego usługa, ile płaci inwestor za taką pracę. Pokusa wykonywania tej samej pracy za wyższą stawkę może mieć znaczenie. Nie jest to element kluczowy, gdyż wielu dekarzy potrafi właściwie ocenić: warunki pracy, bezpieczeństwo zatrudnienia, regularność wypłat i wiele innych elementów, których doświadcza w miejscu pracy.
Sytuacja osobista. To delikatna kwestia, jednak mająca znaczenie w dopasowywaniu poziomu wynagrodzenia. Są to czynniki niezależne od pracodawcy, co nie znaczy, że na niego nie wpływają. Są sytuacje, gdy pracownik pomimo uznania dla aktualnego miejsca pracy musi szukać większych zarobków, gdyż zmusza go do tego sytuacja życiowa. Dobrze, jeżeli pracodawca zorientuje się w tej potrzebie i znajdzie sposób na utrzymanie pracownika.
RELACJE
Atmosfera w pracy, relacje z przełożonym, poczucie sprawiedliwości, szacunek – te i kilka innych elementów mają znaczenie dla zbudowania lojalności pracownika. Mała szansa, że długo utrzyma się pracownik, który czuje się źle traktowany przez szefa lub innych pracowników. Właściciel firmy musi wykazywać dużą czujność i ostrożność w tym względzie. Rynek zna wiele przykładów problemów, jakie były udziałem firm, które nie przywiązywały wagi do właściwych relacji z pracownikami. To także jest element najszybciej działający i najmniej kosztowny dla właściciela.
ZASOBY FIRMY
To element, który często bywa niezauważany przez pracowników, kiedy biorą pod uwagę rozpoczęcie własnej działalności. Wykonawcy, w tym dekarze, do odpowiedniego wykonania swojej pracy potrzebują szeregu odpowiednich narzędzi, materiałów i sprzętu. To wszystko jest najczęściej zapewniane przez pracodawcę, który zakupił, wypożyczył lub wyleasingował dany sprzęt, co wiąże się z inwestycją finansową. Decydując się na zakup, na przykład żurawia dekarskiego, a więc sprzętu kosztującego nawet kilkaset tysięcy złotych, robimy to nie tylko po to, by móc realizować pewne bardziej zaawansowane zlecenia, by pracę przyśpieszyć. Robimy to także dlatego, by widzieli i docenili to inwestor i pracownik.
Osobnym zasługującym na docenienie przez pracowników zasobem są: klienci, pracownicy, zrealizowane inwestycje, kontakty z producentami, dopracowane procedury, możliwość rozwoju i wiele innych, które firma buduje na przestrzeni lat.
PODSUMOWANIE
Lojalność jest co prawda kwestią indywidualną, ale pracodawca nie pozostaje bez wpływu na nią. Wyodrębniliśmy kluczowe składowe budujące motywację pracowników do pozostania w przedsiębiorstwie, a zadaniem każdego z właścicieli jest obiektywna analiza ich realizacji w jego firmie.
Bardzo ważne, aby każdy z właścicieli znalazł odpowiedni balans pomiędzy opisanymi obszarami. Podejście indywidualne, świadomość zasobów firmy i warunków panujących w firmie może przeważyć o lojalności pracowników.